24 november 2017

CDA Den Haag wil groen-gele parkeerzone rondom Haagse Markt

In de raadsvergadering van 23 november was er een meerderheid voor de uitbreiding van het betaald parkeren in Transvaal en de Schilderswijk. De uitbreiding is nodig vanwege de parkeerdruk in deze wijken. Het CDA heeft daarbij voorgesteld dat er rond winkelgebieden groen-gele parkeerzones met gunstige parkeertarieven worden aangewezen. Ook wil het CDA onderzoeken hoe parkeergarages in Transvaal en de Schilderswijk beter gebruikt kunnen worden.

Parkeren rondom en onder de Haagse Markt is al langere tijd een moeilijk vraagstuk. Vooral tijdens de openingstijden van de markt is het lastig om een plek te vinden. Ondernemers, bewoners en bezoekers hebben hier last van en geven aan hier snel een oplossing voor te willen. Tegelijkertijd blijkt dat diverse parkeergarages  rond de Paul Krugerlaan, Hobbemastraat, Haagse Markt en de Hoefkade om uiteenlopende redenen vaak deels leegstaan.

Raadslid Michel Rogier: ,,Gezien de parkeerdruk in de Schilderswijk en Transvaal is het nodig dat alle parkeervoorzieningen in de wijken optimaal worden benut. Ik wil graag dat de gemeente hiervoor zorgt.” Het CDA stelt verder voor om zogeheten groen-gele zones in te voeren. Dit CDA-initiatief houdt in dat er voor 10 cent per uur in de winkelgebieden geparkeerd kan worden. De wethouder heeft raadslid Rogier toegezegd dat deze groen-gele zones zo snel mogelijk gerealiseerd gaan worden. Ook steunt het CDA een voorstel voor maatwerkoplossingen voor scholen in Transvaal en de Schilderswijk. Bezoekers die mantelzorg verlenen, kunnen dankzij het CDA al rekenen op 400 uur vrijstelling van betaald parkeren per jaar. Vanaf 1 januari is ook de aanvraag hiervan kosteloos.

Rogier: ,, Het CDA wil oplossingen bieden voor de parkeerproblemen in de wijk, zodat bewoners niet meer continue rondjes hoeven te rijden om een plek te vinden. Tegelijkertijd komt het CDA met verzachtende voorstellen om mensen die het nodig hebben, zoals mantelzorgers, te ontzien. Ondernemers en bezoekers moeten er tot slot op kunnen vertrouwen dat het door gunstige tarieven aantrekkelijk blijft om bij de winkelgebieden inclusief de Haagse Markt te parkeren.”