15 september 2016

CDA Den Haag wil opheldering over kosten DiverCity

Desh Ramnath, raadslid van het CDA Den Haag, wil weten wat het DiverCity-festival in het Zuiderpark de Haagse gemeente heeft gekost en heeft opgeleverd. Op 3 juli werd het festival, dat als doel heeft de integratie in de stad te verbeteren, voor het eerst gehouden.

Ramnath liet al ruim voor het festival plaatsvond weten dat hij zijn twijfels had of een festival, dat voor een nog onduidelijk bedrag mede werd gefinancierd vanuit integratiegelden, bijdraagt aan integratie. ‘’Mijn partij vindt het heel belangrijk dat de sociale integratie in onze stad wordt bevorderd en juist daarom trekken wij aan de bel. Als er geld uit het potje integratie wordt besteed aan een leuk evenement dan moet dit evenement mijn inziens wel daadwerkelijk bijdragen aan de sociale cohesie in de stad.’’

Op verzoek van Ramnath stelde de wethouder een aantal doelen vast voor het evenement: een evenement organiseren waar culturen niet samensmelten, maar naast elkaar bestaan en elkaar voeden, het leveren van een bijdrage aan de ontwikkeling van talent op het gebied van niet-westerse kunst- en cultuur, het voorzien in de behoefte aan niet-westerse kunst- en cultuuruitingen van goede kwaliteit bij bestaande publieksgroepen en het wekken van belangstelling voor niet-westerse kunst en cultuur bij nieuwe publieksgroepen. Ramnath wil nu, ruim twee maanden nadat het festival plaatsvond, graag van de wethouder weten of zijn doelen met het festival zijn behaald en hoeveel geld het festival de gemeente heeft gekost. Het CDA is benieuwd naar de antwoorden op hun vragen.