07 december 2017

CDA Den Haag wil tijdelijke stop op woningsplitsing

De leefbaarheid in Den Haag staat onder druk doordat in rap tempo grote of gezinswoningen bouwkundig worden gesplitst in meerdere, kleine woningen. Het CDA Den Haag krijgt hierover veel signalen van inwoners; mensen wonen te dicht op elkaar, er is geen ruimte meer voor al het afval, er staan teveel fietsen in de openbare ruimte en voor auto’s is vaak te weinig parkeerruimte.

Ook is er grotere kans op overlast als er in één pand acht huurders wonen in plaats van een gezin van vier personen. Michel Rogier, CDA Den Haag: ,,Wijkbewoners roepen om actie van de gemeente, omdat de kraan voor woningsplitsing openstaat. Het CDA vraagt daarom wethouder Wijsmuller van Wonen te overwegen om tijdelijk te stoppen met het verlenen van vergunningen totdat er een goede leefbaarheidstoets is ontwikkeld.”

Woningen in Den Haag worden in sneltreinvaart bouwkundig gesplitst in meerdere, kleine woningen. Vanaf januari tot aan september dit jaar alleen al heeft de gemeente hiervoor bijna 70 vergunningen verleend. Uit gegevens van de gemeente Den Haag blijkt verder dat er tussen 2012 en 2017 ruim 400 panden zijn gesplitst. Nog eens 220 panden waren al eerder gesplitst en hebben de afgelopen jaren daarvoor naderhand een vergunning gekregen.

Onlangs becijferde het CBS dat steeds meer gezinnen de Nederlandse grote steden verlaten. Het CDA wil de komende periode juist voor onder andere gezinnen werken aan een stad waarin het fijn wonen, werken en recreëren is. Michel Rogier: ,,Woningsplitsing drijft gezinnen verder de stad uit en het schaadt de leefbaarheid.’’ Het CDA Den Haag wil daarom betere voorwaarden voor de vergunning van een woningsplitsing. Michel Rogier: ,Het is goed voor de stad als de gemeente scherper naar splitsingsaanvragen kijkt. Eerst moet er een grondige toets worden uitgevoerd. Als blijkt dat de leefbaarheid intact blijft, dan pas mag er een vergunning worden verleend.”

Het CDA Den Haag is binnen de gemeenteraad in overleg met wethouder Joris Wijsmuller van Stadsontwikkeling, Wonen, Duurzaamheid en Cultuur. Wijsmuller heeft al enige tijd geleden aangegeven dat hij een leefbaarheidstoets wil ontwikkelen. Het CDA Den Haag vindt dat snelheid geboden is met de invoering van deze leefbaarheidstoets en andere toezeggingen van de wethouder.