13 september 2024

CDA Den Haag zet voorzieningen op 1

Donderdag sprak de Haagse Gemeenteraad over de nota ‘Haagse richtinggevende normen maatschappelijke voorzieningen en groen 2024'. Door de aangenomen voorstellen van het CDA gaat de gemeente meer regie pakken om te zorgen voor een goed voorzieningenniveau in alle wijken.

Raadslid Hinke de Groot deed de oproep aan het college om voorzieningen op 1 te zetten bij grote ontwikkelingen: “Voor het CDA staat voorop dat we bouwen aan leefbare wijken. Waar je niet alleen woont, maar ook fatsoenlijk naar de huisarts kan of op een school terecht kan, en mensen kunt ontmoeten bij de sportvereniging. We zien dat de leefbaarheid in delen van onze stad onder druk staat en voorzieningen nog niet in gelijke tred meegroeien. Daarom moet de gemeente regie pakken.”

Hinke de Groot diende namens het CDA twee amendementen om te zorgen dat er vooraf goed zicht is op deze maatschappelijke voorzieningen en er steeds wordt gekeken naar de actuele behoefte. Doordat er vooraf een overzicht is van de voorzieningen, kan de gemeente grip houden op het voorzieningenniveau en bijsturen als blijkt dat de voorzieningen niet voldoende meegroeien met de groei van de stad. Het mag namelijk niet zo zijn dat achteraf, na het bouwen van woningen, blijkt dat er niet meer genoeg plek of financiering over blijft voor voorzieningen zoals de kinderopvang, een huisarts, sportfaciliteiten of scholen. Daarnaast vindt het CDA het belangrijk dat voorzieningen aansluiten bij de behoefte van bewoners en de professionals de ruimte nodig hebben zoals in de zorg of het onderwijs.

Ook diende raadslid De Groot nog een aantal moties is:

Voor maatschappelijke organisaties die geen huisvesting kunnen vinden, gaat het college door een motie van het CDA onderzoeken hoe er voldoende ruimte en huisvesting gecreëerd kan worden in nieuwbouw gebieden.

Ook bewoners in de wijk Vroondaal verdienen een leefbare wijk met voldoende voorzieningen. Omdat Vroondaal nog niet was opgenomen in het beleid rondom de Haagse voorzieningennormen, diende het CDA daarom een motie in om Vroondaal voortaan ook mee te nemen en te zorgen voor een goed voorzieningenniveau.

Ten slotte deed het CDA de oproep voor een verantwoorde groei van de stad. Het is belangrijk om een zorgvuldige discussie te voeren over hoe we recht kunnen doen aan enerzijds de woningnood en demografische ontwikkelingen en anderzijds ook het leefbaar houden van onze stad. Er is een grens aan wat de stad aankan qua groei. Door de aangenomen CDA-motie gaat de gemeente de demografische uitdagingen voor de stad in kaart brengen en bekijken wat dat betekent voor de keuzes bij gebiedsontwikkeling, beschikbaarheid van voorzieningen en de leefbaarheid.