07 november 2014

CDA eist mooi gebouw dat past in omgeving

Het CDA in de Haagse gemeenteraad wil koste wat het kost voorkomen dat er een lelijk gebouw op het Spuiplein komt dat niet past in de omgeving. De lokale fractie eist dat het uiterlijk van het cultuur- en onderwijsgebouw gaat voldoen aan de strikte criteria van de commissie Welstand.

Woordvoerder Michel Rogier: ‘’Wij als raadsleden hebben door de manier van aanbesteden geen inspraak meer op hoe het gebouw er nu daadwerkelijk uit gaat zien en vangen geluiden op dat inwoners zorgen hebben over hoe het gebouw er uit gaat zien. Wij delen deze zorgen en stellen daarom voor dat er in de opdracht aan de ontwerpers bindende voorwaarden worden opgenomen dat hun plan de goedkeuring van de commissie Welstand moet kunnen doorstaan.’’ De Welstandscommissie onderzoekt of het gebouw past in de omgeving en voldoet aan andere criteria waaraan het uiterlijk van een bouwplan in Den Haag moet voldoen. ‘’Zo voorkomen we dat het cultuur- en onderwijscomplex een lelijk gebouw wordt dat niet past in de omgeving.‘’

De Welstandscommissie is een onafhankelijk adviesorgaan, bestaande uit deskundigen over architectuur, stedenbouw en monumenten, die de gemeente regelmatig adviseert over het al dan niet verlenen van een bouwvergunning op basis van criteria in de Haagse Welstandsnota.