19 juni 2015

CDA en D66 zeer verheugd: Park + Bike in Den Haag

De gemeente wil in samenwerking met een marktpartij een proef doen voor het ontwikkelen van een Park+Bike-locatie op een bestaand regionaal P+R terrein. Dit staat in de gister gepresenteerde fietsplannen. Het CDA  vroeg vorig jaar samen met D66 aan het college om de mogelijkheden te onderzoeken om naast de huidige P+R ook een P+fiets aan te bieden. Automobilisten parkeren de auto op een P+R-terrein, aan de rand van de stad, om dan de laatste kilometers naar de bestemming op de fiets af te leggen.

CDA-raadslid Michel Rogier: “Prachtig dat de wethouder ons idee gaat uitvoeren! Een Park +Bike heeft veel  voordelen. Zo geeft bezoekers de gelegenheid om op een unieke manier onze mooie stad verkennen en hoeft de reiziger niet te wachten op een aansluiting maar kan op ieder gewenst moment vertrokken worden.’’

Het gebruik van de fiets geeft de bezoeker, ook wanneer de locatie is bereikt, meer vrijheid dan het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld in de late uren wanneer het openbaar vervoer minder of niet rijdt. D66-raadslid Rachid Guernaoui: ‘’Veel bezoekers voelen zich gebonden aan vertrektijden van de tram. Wanneer men nog een drankje in de stad wil doen wordt men daarin belet omdat ze op tramtijden moeten letten. Met de fiets kan de bezoeker op huis aan wanneer zij dat willen.’’

De P+Fiets is volgens het CDA en D66 een grote toevoeging aan de gastvrijheid van Den Haag. Het aanbieden van P+Fiets kan er toe leiden dat onze stad beter bereikbaar wordt en meer auto’s uit de binnenstad worden geweerd, wat goed is voor de doorstroming en luchtkwaliteit. ‘’Een win-win situatie. Wij hopen dat de pilot snel van start kan gaan’’, aldus Rogier en Guernaoui.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.