24 april 2018

CDA en PvdA stellen vragen financiering moskeeën

Uit onderzoek van Nieuwsuur en NRC blijkt dat er drie moskeeën in Den Haag financiering hebben aangevraagd en/of gekregen van Golfstaten. De PvdA en het CDA hebben samen vragen aan het stadsbestuur gesteld. Zij willen weten of deze financiële banden bekend zijn bij het stadsbestuur en in hoeverre er vermoedens zijn dat deze banden leiden tot een verhoogd risico op radicale invloeden in deze moskeeën.

“Het is belangrijk dat er transparantie is over buitenlandse financiering van Haagse moskeeën en dat zij buitenlandse giften openbaar maken. De Raad voor Marokkaanse moskeeën heeft hier eerder al voor gepleit. Ik vind dat het stadsbestuur met de moskeeën in gesprek moet gaan en hen hiertoe moet oproepen.” Aldus CDA-woordvoerder Daniëlle Koster.

Ten slotte vragen de partijen aan het stadsbestuur of zij nog aanleiding zien om aanvullende acties te ondernemen richting de genoemde drie Haagse moskeeën om op deze manier radicalisering en fundamentalisme te voorkomen.