19 november 2014

CDA enthousiast over burgerinitiatief Ockenburgh

Vandaag sprak de commissie Ruimte over buitenplaats Ockenburgh. Petra Brekelmans, die samen met diverse bewoners het initiatief Plan B Ockenburgh maakte, presenteerde haar plannen aan de gemeenteraadsleden. Loosduiner Michel Rogier zei vorig jaar dat de bewoners van Loosduinen aan zet zijn en is van begin af aan enthousiast over Plan B. ‘’Dit plan van de bewoners overtreft onze stoutste verwachtingen’’, aldus Rogier.

Rogier stelt  dan ook voor dat de gemeente kijkt waar zij het plan kan faciliteren en ruimte geeft aan de bewoners om van buitenplaats Ockenburgh een prachtig plekje te maken met een diversiteit aan activiteiten.

‘’Het is goed om te zien dat een groep betrokken buurtbewoners hun koppen bij elkaar hebben gestoken en een gezamenlijk breed gedragen plan presenteerden voor hun geliefde landgoed Ockenburgh. Nog mooier is dat deze gedrevenheid van de betrokkenen om in eigen buurt, iets passends van de grond te krijgen, nu ook de welverdiende waardering krijgt vanuit het college. Dit is de Haagse kracht!‘’, aldus Rogier. ‘’Ik hoop dat dit voorbeeld van Haagse kracht ook andere inwoners in laat zien dat dit college hun ideeën serieus neemt.’’

Plan B is een initiatief van bewoners en zelfstandig ondernemers voor het landhuis, de dienstwoning en het chalet. Het Landhuis wordt ontwikkelt en geëxploiteerd zonder winstoogmerk: ‘Voor en door Loosduiners’. In het plan wordt het landhuis gerestaureerd, de binnenplaats met kleinschalige nieuwbouw in ere hersteld en aangrenzend een historische pluktuin aangelegd. Ook het nabij gelegen Chalet en de Dienstwoning krijgen een nieuwe functie waarin onder andere ruimte is voor scouts. De initiatiefnemers benadrukken dat niet alleen geld een succes kan maken van deze unieke plek maar dat er gezorgd moet worden dat de geschiedenis weer gaat leven op een eigentijdse manier.