05 juni 2018

CDA is blij met demonstratieverbod Pegida

Al op 9 mei is door Pegida aangekondigd dat ze tijdens de Ramadan het varkensvlees op barbecues zouden laten roosteren bij moskeeën in vijf steden, waaronder de As Soennah moskee in Den Haag. Het CDA is blij met de beslissing van de Burgemeester om de demonstratie bij de As Soennah niet door te laten gaan.

“Het enige wat je bereikt met het toestaan van dit soort provocerende demonstraties is dat het volledig uit de hand gaat lopen en dat moet je niet willen. Voor extreem-linkse en –rechtse opvattingen moet in Den Haag wat ons betreft geen podium bestaan, dus we hadden ook liever gezien dat Pegida niet op de Koekamp mag staan.” Aldus Daniëlle Koster. “Den Haag is niet gebaat bij verdere polarisatie van de stad. Ongeacht wat je ook kan vinden van de As-Soennah moskee, dit soort acties zijn ronduit walgelijk en onnodig beledigend en kwetsend.

Het CDA Den Haag betreurt het wel dat het bijna een maand heeft geduurd voordat dit besluit werd genomen. “Deze voortdurende onzekerheid heeft tot grote onzekerheid geleid in de stad, en dat terwijl alle andere steden al meer dan een week geleden de knoop hebben doorgehakt en dit soort walgelijke acties bij moskeëen hebben verboden. Waarom duurde het zo lang in Den Haag?”