09 maart 2018

CDA klust in het Dushihuis voor NLdoet

Het Oranjefonds organiseert op 9 en 10 maart NLdoet, de grootste vrijwilligersactie van Nederland. Een team van het CDA stak daarom de handen uit de mouwen bij het Dushihuis in Den Haag en gaf de bijkeuken / fietsenstalling een nieuwe lik verf.

Het Dushihuis biedt kinderen en jongeren een veilige woonplek volgens het Dushi-concept. Het zijn kinderen die niet meer bij hun ouders kunnen wonen en bij wie sprake is van een ontwikkelingsstoornis en/of gedragsproblematiek. Vaak hebben zij traumatische gebeurtenissen meegemaakt en een fors hechtingsprobleem. De meeste kinderen hebben, voordat ze in het Dushihuis komen wonen, meerdere plaatsingen in pleeggezinnen achter de rug. In het Dushihuis kunnen zij blijven wonen. Op dit moment wonen er zes kinderen in het Haagse huis.

Fractievoorzitter Daniëlle Koster en kandidaat-raadslid Astrid Frey waren onder de indruk tijdens het werkbezoek. Koster: ,,De huiselijke, fijne sfeer viel bij binnenkomst meteen op. Het is alsof je een woonkamer van een willekeurig gezin binnenstapt; heel gemoedelijk. Je ziet dat de kinderen zich er prettig bij voelen.” In het gesprek met de begeleiders en bestuursleden van het Dushihuis blijkt dat er veel bij komt kijken om het Dushiconcept te laten werken. Zo sluit de stricte wijze van aanbestedingen in de jeugdzorg niet goed aan bij de manier waarop het Dushihuis zorg biedt aan de kinderen.

Koster: ,,Het Dushihuis biedt zorg die afgestemd is op de behoefte van de kinderen, echt maatwerk. Het is erg jammer dat die zorg in het gedrang komt, omdat het bijvoorbeeld niet past binnen een dichtgetimmerde aanbesteding met productgroepen en categorieën. Deze kinderen hebben juist behoefte aan stabiliteit en continuïteit. Hier moet bij toekomstige aanbestedingen veel meer rekening mee worden gehouden.”