11 januari 2017

CDA kritisch over bus-plannen MRDH

Michel Rogier van de Haagse CDA-fractie is uiterst kritisch op de plannen van de metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) voor het busvervoer in onze stad. Het lijkt volgens Rogier op een bezuinigingsoperatie waardoor Hagenaars straks verder naar een halte moeten lopen, de frequentie wordt verlaagd en de bussen al vroeg in de avond de remise in gaan.

De MRDH beslist over het openbaar vervoer in de gehele regio en dus ook in Den Haag. Volgens Rogier worden de belangen van Den Haag niet goed behartigt. Deze ochtend debatteert de gemeenteraad over de bus-plannen en de reactie die Den Haag daarop gaat geven. Rogier: ‘’Wat het CDA betreft gaat de wethouder keihard achter de Haagse belangen staan en maakt hij korte metten met de plannen van de metropoolregio.’’

Afstand tot de bushalte
Rogier maakt zich vooral zorgen over de sociale functie van het OV. In de plannen wordt de afstand tussen bushaltes nog groter: ‘’Iedereen moet binnen 500 meter van zijn of haar voordeur de mogelijkheid hebben om op de tram en bus te stappen. Zo blijven ouderen mobiel, kunnen jongeren uit de voeten en kunnen mensen met een beperking overal komen. In de plannen van de MRDH wordt de afstand met honderden meters vergroot en dat is voor sommige gebruikers nu juist net te veel. Het CDA is blij dat de wethouder bezwaar gaat maken tegen dit voornemen van de MRDH.’’

Ook zouden met name ouderen volgens Rogier niet goed overweg kunnen met het in de plannen omschreven vraagafhankelijk busvervoer: bussen komen niet meer op een vaste tijd maar rijden wanneer er vraag naar is. Een vast patroon is voor ouderen, die niet elk moment van de dag online zijn, van groot belang. Ook voor andere reizigers is een vaste dienstregeling volgens Rogier noodzakelijk.

Economie
Tot slot is Rogier niet te spreken over het voornemen van de MRDH om bussen in de avonduren nog maar om het half uur en na 23.00 ’s avonds helemaal niet meer te laten rijden. ‘’Dat kan toch niet in een grote stad als Den Haag?’’ verzucht het raadslid. ‘’Den Haag zet juist in op horeca, uitgaan, studenten, toerisme, congressen, theaterbezoek en het binnenhalen van grote bedrijven. Dan kan je toch niet de stad dichtgooien na 23.00 uur en op zaterdag om 22.00 uur?! De lokale economie, bereikbaarheid en leefbaarheid van een stad is juist gebaat bij goed OV. In plaats van daar fors in te investeren, wordt het OV aanbod in een grote stad als Den Haag teruggeschroefd. Onaanvaardbaar wat mij betreft”