09 juni 2016

CDA legt focus op werk, werk, werk

Deze donderdag wordt in de gemeenteraad gesproken over de voorjaarsnota. Iedere partij mag zeggen wat er volgens hen anders moet in de stad. CDA-fractievoorzitter Daniëlle Koster voerde zojuist namens het CDA het woord en gaf het college, vooruitlopend op de begroting 2017, een aantal wensen mee. De economie en werk staan de komende periode centraal wat het CDA betreft.

Daniëlle Koster: ‘’Werkloosheid is de grootste uitdaging van onze stad. Er zijn maar liefst 43.000 Hagenaars die geen baan kunnen vinden. Door te werken kunnen bewoners meedoen aan de maatschappij. Mensen die willen werken moeten kunnen werken in onze stad, vandaar dat wij hard inzetten op het investeren in de economie om zo banen te creëren.’’

Investeren in plaats van subsidiëren
Het CDA zet in op échte banen. Koster: ‘’We zien dat er op dit moment veel geld wordt geïnvesteerd in gesubsidieerde tijdelijke banen. Hier ziet het CDA geen heil in omdat dit slechts een tijdelijke oplossing biedt. Door dit geld in de groei van de Haagse economie te investeren ontstaan échte banen. En daar heeft onze stad wat aan!’’

Toerisme
De toeristische sector is een van de pijlers waar de gemeente volgens het CDA juist in moet investeren. ‘’Er liggen veel kansen voor nog meer groei op het gebied van toerisme in onze stad. Dat levert direct échte banen op, voor vooral lager-opgeleiden,’’ aldus Koster.

Niet opleiden voor bijstand
Het CDA merkt ook dat, terwijl er veel bewoners op zoek zijn naar een baan, er ook veel ondernemers zijn die geen geschikt personeel kunnen vinden in onze stad. ‘’Wij zien dat jongeren vaak kiezen voor opleidingen met slechte arbeidskansen. Het CDA diende een voorstel in om te onderzoeken waarom jongeren niet kiezen voor een, vaak technische, opleiding waarin juist wel een baan te vinden is in onze stad. We moeten voorkomen dat wij onze jongeren opleiden voor de bijstand.’’

Vooruitgang in plaats van stagnatie
Koster: ‘’De economie heeft nu de prioriteit wat het CDA betreft. Dat betekent dat we niet de kap van elke boom drie keer moeten onderzoeken of ons moeten blindstaren op bestaande regeltjes. We moeten lef durven tonen en verandering accepteren om de stad vooruit te laten gaan.’’