21 november 2015

CDA over bestemmingsplan Duinoord

Passen in historische omgeving en goede verkeersafwikkeling

Vorige week sprak de Haagse gemeenteraad over het bestemmingsplan Duinoord. In het specifiek over het Verhulstplein. Namens het CDA voerde Scheveninger Cees Pluimgraaff het woord.

Leegstaande kantoren maken plaatst voor woningen. Volgens het CDA is dit nodig omdat steeds meer mensen in onze stad (willen) gaan wonen en er ook langer blijven wonen. Den Haag heeft meer woningen nodig. Op het Verhulstplein wordt er op deze manier optimaal gebruik gemaakt van bestaande panden en ruimte, en worden nieuwe woningen gerealiseerd. CDA-er Cees Pluimgraaff vraagt hierbij wel om een goede inpassing in de wijk, waar na de Tweede Wereldoorlog de Atlantikwall verdween en een plan van wederopbouw door architect Dudok werd uitgevoerd. Pluimgraaff: ‘’Ik zou graag zien dat de wethouder in de uitwerking van de plannen rekening houdt met de historische uitstraling van dit prachtige stukje Scheveningen. Ik vroeg hem of hij het nieuwe gebouw qua uiterlijk kan laten passen bij de Dudok-stijl van de gebouwen die er al staan’’. Het CDA wordt op hun wenken bediend: de wethouder belooft dat inpassing van de nieuwbouw bij de buurt zal plaatsvinden. Ook zal commissie Welstand beoordelen of het nieuwe gebouw past in de uiterlijke kenmerken van de buurt.

Pluimgraaff maakt zich net als veel Scheveningers zorgen over de verkeersafwikkeling in het gebied. Ook dit punt van Pluimgraaff neemt de wethouder mee. Hij belooft nog eens goed te kijken naar de in en uitritten van de wijk en de rijrichtingen. Over een half jaar, medio 2016 zal het voorlopige ontwerp door de gemeente worden gepresenteerd.