15 april 2015

CDA over plannen Economie & Werk

Minder gesubsidieerde banen, geen onnodige eisen ondernemers en betere aansluiting arbeidsmarkt-onderwijs

De gemeente presenteerde onlangs haar plannen om de Haagse economie er weer bovenop te helpen en 10.000 nieuwe banen te creëren. Gisterenavond, debatteerden de lokale partijen over de plannen. Het CDA is positief maar heeft kritiekpunten.

Foto: atv.be

Tevreden is het CDA over de inzet op het versterken van Den Haag als congresstad, het versterken van de toeristische sector en het creëren van een beter vestigingsklimaat voor start-ups en internationale bedrijven. CDA-woordvoerder Economie & Werk Desh Ramnath: ‘’Mijn CDA-collega Cees Pluimgraaff presenteerde in oktober 2013 een notitie ‘WERK, WERK, WERK’ met daarin maatregelen om te komen tot 10.000 nieuwe Haagse banen. Veel van die plannen, zoals de aanpak van de jeugdwerkloosheid, minder regels voor (startende) ondernemers en een grotere inzet op toerisme lezen wij nu terug.’’

Het CDA is ook erg te spreken over het feit dat het college haar plannen niet van bovenaf aan het bedrijfsleven oplegt maar dat zij actief op zoek gaat naar samenwerking en dat er veel ruimte is overgelaten voor innovatieve ideeën uit het bedrijfsleven zelf. ‘’De overheid heeft niet alle kennis in pacht en vaak weet de sector zelf veel beter waar kansen liggen. Het is essentieel dat de gemeente aansluiting vindt bij de behoeften van ondernemers. Zij zijn het die banen creëren’’, aldus Ramnath. Tot slot is er op aandringen van het CDA een apart aanvalsplan om werkloosheid onder ouderen aan te pakken. Ramnath is hier uiterst tevreden mee.