02 mei 2017

CDA pleit voor klassenoma

Het CDA in de Haagse gemeenteraad zou graag zien dat er op Haagse basisscholen klassenoma’s en -opa’s worden ingezet. Een klassenoma of –opa is een gepensioneerde die de onderwijzer in de klas ondersteunt.

Foto: stichting Leergaloos

‘’De taken van een klassenoma of -opa kunnen variëren van het nakijken van rekensommen en het helpen van leerlingen bij huiswerk tot het helpen organiseren van een schoolfeest en andere ondersteunende taken,’’ aldus CDA-fractievoorzitter Daniëlle Koster. In Utrecht zijn al 20 klassenoma’s werkzaam om 12 basisscholen. Stichting Leergaloos koppelt daar ouderen en scholen. Koster: ‘’Generaties maken kennis met elkaar, leerlingen krijgen extra aandacht van iemand met veel levenservaring en ouderen hebben middels deelname aan het project een zinvolle tijdsbesteding. Het CDA is zeer enthousiast over dit project en zou ook graag op Haagse basisscholen klassenoma’s en opa’s zien.’’