27 februari 2018

CDA presenteert actieplan voor Haagse banen

,,De balans in de stad is zoek,” zegt CDA-lijsttrekker Karsten Klein. ,,Als er iets is, wat Den Haag de komende jaren nodig heeft, dan is het dat veel meer mensen aan de slag gaan.” Op dit moment heeft zo’n 55 procent van de Hagenaars heeft geen werk. Slechts 45 procent van de mensen in Den Haag heeft een betaalde baan.  Ieder jaar gaat een kwart van de gemeentebegroting, zo’n 550 miljoen euro, op aan uitkeringen. De CDA-lijsttrekker presenteert vandaag het actieplan ‘werk, werk, werk’ waarin de partij ruim 26 miljoen euro reserveert voor werkgelegenheid in het MKB, toerisme en de Scheveningse Haven.

Het CDA vindt dat het aantal mensen met een uitkering snel omlaag moet. Klein: ,,We kunnen niet langer onze ogen sluiten voor deze kwestie. Als je als politieke partij verantwoordelijkheid voor de stad neemt, dan moet je dit probleem durven aanpakken.” De afgelopen collegeperiode heeft het CDA er mede voor gezorgd dat het aantal banen in Den Haag met 10.000 is toegenomen. Klein: ,,Op deze voet wil ik verder. Het CDA wil ervoor zorgen dat mensen niet meer gevangen blijven zitten in een uitkering.  Werk, werk, werk – daar gaat het om. Geld dat nu aan uitkeringen wordt besteed, kan in onze ogen veel beter aan zorg, onderwijs, buurthuizen, goede wegen, zwembaden of het milieu worden besteed.”

In het actieplan staan tientallen ideeën om de werkgelegenheid in de stad te laten groeien. Zo is het aantal congressen in Den Haag al jaren groeiende. Het CDA wil daarom investeren in de bouw van een extra congrescentrum en een directe OV-verbinding met Rotterdam The Hague Airport. Lokale MKB’ers zullen direct profiteren van de toestroom van bezoekers. De stad moet meer dan voorheen een trekpleister worden voor hoogwaardig toerisme. Evenementen als het Mondriaanjaar leverde de stad 60 miljoen euro op en ook attracties als de Volvo Ocean Race en Legoland leveren groei en werkgelegenheid op. Daarnaast wil het CDA MKB’ers gemakkelijker maken om te ondernemen. Zo kunnen vergunningsaanvragen veel sneller en beter, moeten beknellende regels worden geschrapt en moeten MKB’ers vaker opdrachten van de gemeente gegund worden. Klein: ,,Bij aanbestedingen moet de gemeente zoveel mogelijk gebruik maken van de lokale ondernemerskracht.”