05 november 2014

CDA scoort op veiligheid

Vandaag werd in de commissievergadering gesproken over de plannen voor de komende jaren omtrent openbare orde en veiligheid in Den Haag. Op voorspraak van CDA-fractievoorzitter en woordvoerder Veiligheid Daniëlle Koster belooft de burgemeester onder andere om de mogelijkheden te onderzoeken om een one strike you’re out-beleid te gaan voeren bij massagesalons en het uitbreiden van de bevoegdheden van de BIT-teams onder de aandacht te brengen.

Keiharde aanpak illegale prostitutie in massagesalons

Koster: ‘’Een keer is teveel.’’ Massagesalons waar seksuele handelingen worden verricht tegen geld moeten direct hun deuren sluiten. Massagesalons waar illegale prostitutie is geconstateerd worden in het huidige beleid eerst zes maanden gesloten en bij een tweede overtreding pas definitief. Dit moet anders volgens Koster: ‘’Wat ons betreft is het heel simpel: One strike you’re out.’’

De partij verzoekt de burgemeester tijdens de begrotingsbehandelingen een tandje harder te gaan optreden tegen illegale prostitutie in onze stad. De Burgemeester liet in de vergadering aan Koster weten dat hij de herkansing voor massagesalons laat varen en in de toekomst te gaan werken met een one strike you’re out aanpak voor overtredende massagesalons.

Meer bevoegdheden BuurtInterventieTeams

Wat het CDA betreft worden de bevoegdheden van de BIT-teams uitgebreid. ‘’Het is verre van handig dat vrijwilligers uit de BIT-teams alleen strafbare feiten mogen signaleren maar niet mogen ingrijpen’’, aldus Koster. Wanneer de veiligheid het toelaat vindt ze dat een vrijwilliger uit een BIT-team bijvoorbeeld een overtreder staande mag houden tot de politie er is.

BuurtInterventieTeams (BIT) zijn groepen vrijwilligers die hun eigen wijk controleren op veiligheid en leefbaarheid. Ze geven overlast en onveilige situaties door aan de politie en spreken mensen aan die op straat ongewenst gedrag laten zien. Ze worden ook wel de ‘extra ogen en oren’ van de politie genoemd.  Op dit moment mogen vrijwilligers uit de BIT-teams alleen signaleren. ‘’Wij horen verschillende geluiden van vrijwilligers die het frustrerend vinden dat zij overtredingen  alleen mogen doorbellen aan de politie en daarna moeten wachten op hun komst. Vaak is de inbraak dan al gepleegd of de straatvervuiler weer doorgelopen.’’

Koster stelt dat vrijwilligers uit de Haagse BIT-teams prima de mogelijkheid zouden moeten krijgen om de situatie te stabiliseren tot de politie er is. Wel geeft ze duidelijk aan dat wat haar betreft de veiligheid van de vrijwilliger voorop staat en er duidelijke richtlijnen moeten komen wanneer het veilig is voor BIT-teams om in te grijpen. ‘’Wanneer er een agressieve sfeer heerst of er wapens in het spel zijn kan ingrijpen beter aan de politie worden overgelaten.’’ De burgemeester is het met het CDA eens dat onder sommige voorwaarden BIT’s in acute situaties mogen stabiliseren. Hij gaat dit onder de aandacht brengen in de zogeheten driehoek.

Verplicht afkicken verslaafde criminelen

Het CDA zou ook graag zien dat verslaafde criminelen verplicht worden om af afkicken. Koster: ‘’Straffen zonder de verplichting tot afkicken heeft veelal weinig zin. Criminelen die verslaafd zijn vallen vaak weer terug in de criminaliteit omdat het door hun verslaving moeilijk is om aan legaal werk te komen terwijl tegelijkertijd hun (vaak geldverslindende) verslaving wel onderhouden moet worden.’’ Door criminelen verplicht af te laten kicken zou volgens het CDA de kans op herhaling van crimineel gedrag verminderen.

Het CDA vroeg tijdens de behandelingen van de begroting of de gemeente hierover afspraken heeft met het Openbaar Ministerie en hoe zo’n verplichting bewerkstelligt zou kunnen worden. De burgemeester liet weten dat het verplichten van criminelen om af te kicken aan de rechter is.

Verbod coffeeshops doorgaande wegen scholen

Kinderen mogen op weg naar school geen coffeeshop tegenkomen vindt het CDA. Op dit moment mogen coffeeshops bestaan wanneer zij minimaal 250 meter van middelbare scholen en buiten het zicht van lagere scholen liggen. Koster stelt dat dit niet voldoende is. ‘’Kinderen lopen wanneer ze naar school gaan soms direct langs coffeeshops. Dit is verre van wenselijk want kinderen gaan hierdoor denken dat coffeeshops passen in het straatbeeld en ‘normaal’ zijn. De gelegenheid maakt de dief.‘’ Wat het CDA betreft worden coffeeshops die op directe routes naar scholen liggen dan ook, ongeacht of ze voldoen aan het zogeheten afstands- en zichtcriterium, direct verplaatst of gesloten. Op een later tijdstip spreekt de gemeenteraad verder over het coffeeshopbeleid in Den Haag. Dan zal Koster haar voorstel opnieuw op tafel leggen.