19 december 2014

CDA tevreden met plannen WMO

Vanaf 1 januari wordt de begeleiding van thuiswonende ouderen en gehandicapten de verantwoordelijkheid van de gemeente. Vanavond sprak de Haagse gemeenteraad over de invulling die Den Haag geeft aan de nieuwe Wmo.

Het CDA steunt het uitgangspunt dat dagbesteding en begeleiding beter op gemeentelijk niveau geregeld kan worden. Fractievoorzitter Daniëlle Koster: ‘’Zorg wordt zo dichter bij de mensen georganiseerd en meer zorg op maat kan geboden worden.’’ Maar deze extra verantwoordelijkheden gaan gepaard met fikse bezuinigingen vanuit de landelijke overheid onder leiding van PvdA en VVD en in een tempo die wat het CDA betreft onverantwoord is. In Den Haag heeft CDA-zorgwethouder Karsten Klein zich dan ook hevig verzet tegen de bezuiniging en de gemeente trekt, op voorspraak van het CDA, extra geld uit om de veranderingen in Den Haag gestaagd in te voeren.

‘’In Den Haag ligt een stevig en goed plan voor de nieuwe Wmo. Er wordt een appèl aan ons allemaal gedaan om in onze omgeving te kijken waar wij iets voor een ander kunnen betekenen. Er wordt uitgegaan van wat mensen nog wel zelf kunnen’’, aldus Koster. Het CDA benadrukt blij te zijn met de gang van zaken. ‘’Dit plan is gemaakt niet van bovenop maar samen met cliëntenraden, mensen uit het vak, zorginstellingen en samen met de gemeenteraad. Het is een plan dat breed gedragen wordt en dat het CDA ten volle steunt.’’

Zorg voor de allerzwaksten
De positie van de allerzwaksten stond centraal voor het CDA bij de beoordeling van de plannen. ‘’Mensen zonder sociaal vangnet die niet voor zichzelf kunnen zorgen kunnen geen gehoor geven aan de oproep om met eigen kracht en het beroep op mensen in de omgeving tot zorg te komen’’, aldus Koster. ‘’Wij zijn blij dat er in het beleid diverse opties worden gepresenteerd die gezamenlijk een breed vangnet vormen voor hen.’’

Dankzij CDA actieplan eenzaamheidsbestrijding
Het CDA heeft in de behandeling extra aandacht gevraagd voor eenzaamheidsbestrijding. Koster: ‘’De vele ouderen die zich eenzaam voelen in Den Haag verdienen onze aandacht. Wij zijn blij dat de wethouder op ons verzoek komt met een plan van aanpak om eenzaamheid te signaleren en te bestrijden. Wat het CDA betreft zou niemand in Den Haag zich eenzaam moeten voelen!’’

Mantelzorgvriendelijkste stad
Ook sprak de wethouder op voorspraak van het CDA de ambitie uit om de mantelzorgvriendelijkste stad van Nederland te worden. Koster: ‘’ We zijn al goed op weg maar het kan altijd beter. Wij vroegen de wethouder deze ambitie uit te spreken om te garanderen dat er goede maatregelen en voorzieningen worden getroffen om het geven van mantelzorg in Den Haag aantrekkelijker te maken en mantelzorgers te ontlasten.’’ Het CDA zou graag zien dat de gemeente in gesprek gaat met mantelzorgers en met hen samen kijkt hoe de gemeente hen tegemoet kan komen. Hierbij denkt het CDA aan voldoende respijtzorg, kangoeroewoningen, en het uitbreiden van de vrij-parkeermogelijkheden en de financiële tegemoetkoming.