12 maart 2018

CDA wil betaalbare woningen op terrein Scheveningse gevangenis

Kunnen mijn kinderen ook nog op Scheveningen wonen? Of moeten zij noodgedwongen een woning buiten Scheveningen zoeken? Dat is voor veel Scheveningers een heel belangrijke vraag. Voor jonge gezinnen en starters op de woningmarkt, maar ook voor ouderen, is het bijzonder lastig om op Scheveningen passende en betaalbare huisvesting te vinden. De doorstroming loopt vast, terwijl de vraag enorm groot is. Het CDA wil daarom dat er meer betaalbare woningen op Scheveningen worden gebouwd voor starters, jonge gezinnen en ouderen. Diverse locaties bieden daarvoor mogelijkheden.

“Als we jonge gezinnen geen passende woonmogelijkheden op Scheveningen kunnen bieden dan krimpen de scholen, dan krimpen de verenigingen en de middenstand lijdt daaronder", aldus Cees Pluimgraaf, woordvoerder voor Scheveningen en nummer 5 op de CDA-kieslijst. "Om betaalbare  woningen te realiseren zijn er volgens ons meerdere mogelijkheden; bijvoorbeeld bij het voormalig ministerie van Verkeer en Waterstaat of bij de keerlus van de tram bij het Zwarte Pad. En ook de herontwikkeling van Hoog Lindoduin en de renovaties aan de zuid- en oostzijde van Duindorp bieden kansen."

Maar de mooiste plek om te vernieuwen is volgens Pluimgraaff het terrein van de Scheveningse gevangenis. "Dit is een uitgelezen locatie om over na te denken. In onze stad van vrede en recht zal natuurlijk altijd ruimte moeten blijven voor een gevangenis, al was het alleen al voor de internationale tribunalen. En het is ook goed voor de werkgelegenheid. Maar het hele terrein is zo groot dat er gemakkelijk woningbouw bij kan, waarbij de huidige functie van het complex, inclusief de oude poortpartij aan de Pompstationsweg, behouden blijft. Aan de andere zijde, op de hoek van de Zwolsestraat en de Stevinstraat, behouden wij de historische plek van het ‘Oranjehotel’ met uiteraard de ‘Doodencel 601’ en het herinneringscentrum. Dit past ook in de visie van het CDA met betrekking tot het gedenken en het behoud van onderdelen van de ‘Atlantic Wall.”