28 maart 2017

CDA wil boodschappenroute voor dementerende ouderen

Het CDA in de Haagse gemeenteraad wil naar Amsterdams voorbeeld een boodschappenroute die mensen met dementie moet helpen zelfstandig boodschappen te doen. De partij stelde schriftelijke vragen aan het college.

CDA-woordvoerder Zorg Michel Rogier: ‘’We willen dat ouderen steeds langer zelfstandig blijven wonen. Den Haag neemt daarom veel maatregelen om ouderen en mensen met dementie zelfredzaam te blijven laten zijn. Deze boodschappenroute lijkt ons een mooie toevoeging aan dit beleid.’’

Op de door het CDA aangehaalde boodschappenroute wordt de weg naar de winkels en terug naar het inloopcentrum (dat kan bijvoorbeeld een verzorgings- of ouderenhuis zijn) aangegeven met speciale symbolen op de stoep, een boodschappenkar en een huisje, die herkenbaar zijn voor mensen met dementie. De route omzeilt drukke oversteekplaatsen. ‘’Deze simpele ingreep maakt dat ouderen de weg van en naar de winkel kunnen vinden om zelfstandig en veilig een boodschapje te doen. Dit is voor Hagenaars met dementie een big deal,’’ aldus Rogier.