06 augustus 2014

CDA wil chaos op fietspad voorkomen

Speciale fiets haalt met gemak 45 km/pu

De ontwikkelingen op het fietspad gaan letterlijk hard. Zo is er nu de speed pedelec op de markt een fiets die 45 kilometer per uur kan halen. Het fietspad word nu dus gebruikt door mensen in een scootmobiel, kinderen, wielrenners, ‘gewone’ fietsers, fietsers met een trapondersteuning en bromfietsen. Raadslid Michel Rogier: “Het is bijna niet meer te doen op de fietspaden, je wordt soms links en rechts ingehaald met verschillende snelheden. Het lijkt ons goed als experts samen gaan zitten om de problemen die gepaard gaan met de verschillende vervoersmiddelen te bespreken en met oplossingen te komen om de veiligheid van iedereen op het fietspad te vergroten.”

Brede fietspaden

Een eerste oplossing kan al zijn om in de toekomst alleen nog brede fietspaden aan te leggen. “Op een fietspad van 1,80 breed is het lastig om elkaar veilig in te halen, dit probleem voorkom je door fietspaden aan te leggen breder dan 2 meter. Ook moet je voorkomen dat lantaarnpalen of prullenbakken dicht langs het fietspad staan”. Het CDA  wil daarom ook een brede discussie over welke vervoersmiddelen geweigerd moeten worden op de fietspaden. Deze discussie wordt al gevoerd in bepaalde steden. “Wij moeten ook eens gaan kijken naar het gebruik van helmen. Voor bijvoorbeeld een e-bike heb je straks een brommerbewijs nodig en moet je vanaf 2017 een helm dragen maar tot die tijd kun je gewoon met 45 km/pu over het fietspad razen zonder helm. Het is echt tijd voor doorpakken voordat er ongelukken gebeuren”, aldus Michel Rogier.