21 juli 2014

CDA wil coulance voor studenten

Geen studenten op straat zetten nu er een tekort aan huisvesting is

Al jaren strijdt het CDA voor het afschaffen van de beperkingen voor studenten om in bepaalde wijken te wonen met meer dan twee personen. Nog dit jaar zal het gemeentebestuur met een evaluatie van de studentenhuisvesting komen. Maar in de tussentijd voert de pandbrigade wel controles uit en daarom moeten studenten als ze met meer dan twee personen in een huis wonen hun woning uit. Michel Rogier: “Er is een tekort aan huisvesting voor studenten en nog dit jaar worden de verhuurregels geëvalueerd, wat ons betreft gaan wij de komende maanden even wat coulanter om met de verhuurregels in de paar wijken waar de beperkingen nog gelden. Dat studenten nu aan de bel trekken is begrijpelijk. Ze kunnen zomaar op straat staan.”

Evalueren en meer studentenwoningen

In wijken als Schildersbuurt, Transvaalkwartier, Regentessekwartier (excl. Koningsplein e.o.), Valkenboskwartier (excl. Heesterbuurt), Rustenburg en Oostbroek en Laakkwartier mogen studenten niet met meer dan twee personen in één huis wonen. Michel Rogier: “Binnenkort wordt de hele regelgeving nog eens goed onder de loep genomen en het kan dan zomaar dat studenten die vandaag uit hun woning worden gezet dan wel weer welkom zijn in hun huis. Dit zorgt voor rare situaties. Dus wat ons betreft laten wij de studenten nu even met rust en komen wij zo snel mogelijk met de evaluatie van de verhuurregels en een plan om het aantal studentenwoningen uit te breiden”, aldus Michel Rogier.