06 september 2016

CDA wil cultuurgerichte aanpak stimuleren ontbijt

Desh Ramnath van het CDA Den Haag wil dat de gemeente een cultuursensitieve campagne gaat beginnen om het nuttigen van een ontbijt bij jongeren te stimuleren. Uit onlangs gepresenteerd onderzoek van de GGD blijkt dat slechts de helft van de jongeren uit Haagse achterstandswijken dagelijks ontbijten. Dit is zeer zorgelijk wat het CDA betreft.

‘’Ontbijten is gezond. Het vermindert de kans op overgewicht en diabetes type 2 en door de stimulering van de stofwisseling vergroot ontbijten de concentratie en prestatie op werk en school en vermindert een goed ontbijt vermoeidheid. Bij veel bevolkingsgroepen in onze stad is het belang van een goed ontbijt echter niet bekend. Het belang van ontbijten is deels cultureel bepaald. In sommige culturen wordt meer waarde gehecht en tijd besteed aan een ontbijt dan in anderen,‘’ aldus CDA-raadslid Desh Ramnath, die om die reden pleit voor een cultuursensitieve aanpak. ‘’In plaats van als gemeente van bovenaf alle bewoners en culturen tegelijkertijd duidelijk proberen te maken wat gezond en goed is, pleit ik voor een doelgroepgerichte aanpak waarbij een campagne wordt toegespitst op wijk, leeftijd en etniciteit. Als je weet wie je aanspreekt, hoe je dat moet doen en welke motieven in het spel zijn dan slaat een campagne beter aan.’’ De ontbijt-campagne moet wat Ramnath betreft gebracht worden door ambassadeurs uit de doelgroep zelf. ‘’Bottom up in plaats van Top Down’’ noemt Ramnath dat.