05 november 2014

CDA wil dat Spuikwartier gaat voldoen aan eisen Welstand

Het CDA in de Haagse gemeenteraad wil dat de plannen omtrent het cultuur- en onderwijsgebouw aan het Spuiplein gaan voldoen aan de criteria van de Welstandscommissie.

Woordvoerder Michel Rogier: ‘’Wij als raadsleden hebben door de manier van aanbesteden geen inspraak meer op hoe het gebouw er daadwerkelijk uit gaat zien. Wij vangen geluiden op dat mensen zorgen hebben over hoe het gebouw er uit gaat zien. Wij begrijpen dat en daarom stelt het CDA voor dat er in de opdracht aan de ontwerpers bindende voorwaarden worden opgenomen dat het ingediende plan de goedkeuring van de Welstand moet kunnen doorstaan. Op die manier moet het ervoor zorgen dat het gebouw in ieder geval volgens de Welstandscommissie past in de omgeving en voldoet aan andere criteria waaraan het uiterlijk van een bouwplan moet voldoen.‘’

De Welstandscommissie is een onafhankelijk adviesorgaan, bestaande uit deskundigen over architectuur, stedenbouw en monumenten, die de gemeente regelmatig adviseert over het al dan niet verlenen van een bouwvergunning op basis van criteria in de Welstandsnota.

“We gaan niet betalen voor een ontwerp wat straks door de Welstandscommissie wordt afgewezen”, aldus Michel Rogier