10 april 2018

CDA wil goedkoop kortparkeren op de Fred

Op woensdag 11 april wordt in de gemeenteraad de tussentijdse evaluatie over de invoering van betaald parkeren op Scheveningen besproken. De twijfels die het CDA had bij invoering zijn nog steeds niet weggenomen, daarom roept het CDA de wethouder op om actie te ondernemen. Het CDA pleit voor de invoering van de zogeheten groengele zone; kortparkeren voor 10 cent per uur.

Bij de invoering van betaald parkeren op Scheveningen stelde de wethouder dat er draagvlak was vanuit de bewoners en ondernemers, het CDA heeft dit vanaf het begin af aan in twijfel getrokken. De geplaatste vraagtekens worden bevestigd door de tussentijdse evaluatie. Daaruit blijkt dat ondernemers van de Fred aangeven dat hun klanten overwegend negatief zijn over het betaald parkeren. En ongeveer de helft van de ondernemers geeft zelfs aan een omzetdaling te ervaren sinds de invoering van betaald parkeren. “Het kan niet zo zijn dat ondernemers een omzetdaling ervaren door de invoering van betaald parkeren zeker niet bij een winkelstraat als de Fred, één van de populairste winkelstraten in Den Haag. Ondernemers zouden juist gebaat moeten zijn bij de economische groei waar onze stad zich nu in bevindt.” Aldus Daniëlle Koster CDA-woordvoerder Scheveningen.

Daarom zal het CDA tijdens de bespreking van de tussentijdse evaluatie de wethouder oproepen om in gesprek te gaan met ondernemers van de Fred over het invoeren van een groen-gele parkeerzone. Het invoeren van een groen-gele parkeerzone houdt in dat bezoekers de eerste twee uur slechts 10 cent per uur betalen voor het parkeren van hun auto. Het CDA benadrukt dat er voor een invoering wel voldoende draagvlak moet zijn bij de ondernemers van de Fred.