15 maart 2018

CDA wil Haagse grachtengordel in ere herstellen

Het CDA Den Haag wil de historische grachten in Den Haag in authentieke staat terugbrengen en verbinden met de zee. Dat staat in een achtpuntenplan dat raadslid Michel Rogier vandaag lanceert. ,,De stad wordt nog mooier als we de grachten weer openen en toegankelijk maken voor boten. Het is een unieke ervaring als je straks op een bootje vanaf de grachten in het centrum van Den Haag naar Scheveningen Haven en de zee kan varen, ” aldus Michel Rogier. Het CDA reserveert een miljoen euro voor de voorbereiding op het openen van de grachten en wil daarbovenop elk jaar 4 miljoen euro opzij zetten.


Het CDA Den Haag is groot voorstander van vervoer over water. De fractie wil het voor particulieren en bedrijven mogelijk maken  om vaker te varen over de Haagse grachten.  De afgelopen jaren zijn er op initiatief  van het CDA al enkele grachten in ere hersteld en bevaarbaar gemaakt. Zo is de gracht bij de Veenkade geopend en de Kuyperdam werd de Kuyperbrug waarmee Madurodam via het water bereikbaar is geworden. De historische grachten van Den Haag zijn niet alleen belangrijk voor de aantrekkelijkheid van de stad, maar dragen ook steeds meer bij aan de afvoer van overtollig regenwater als gevolg van klimaatveranderingen.

Samen met het Hoogheemraadschap Delfland en de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag wil het CDA de volgende grachten in oude glorie herstellen en/ of bevaarbaar maken: 

  • Openleggen gracht Piet Heinplein
  • Aanleg nieuwe haven aan de Haringkade in Scheveningen
  • Insteekhaven bij Centraal station, met sloepenverhuur
  • Onderzoeken van het openen van de vaarroute Paviljoensgracht, Stille Veerkade en Wagenstraat
  • Onderzoeken van het openen van de Loosduinse vaart richting Thorbeckelaan en Houtwijk
  • Vaarverbinding Erasmusweg richting Westland
  • Doorvaart naar Scheveningen via de Oude Zeesluis
  • Verlengde Valkenbosvaart

De plannen voor het vervoer over water zijn afgestemd op de CDA-plannen voor het OV. Het CDA wil inzetten op snelle ondergrondse verbindingen tussen belangrijke punten in de stad. De ruimte die dit bovengronds oplevert, wordt gebruikt voor de realisatie van woningen, groen, grachten, wandelpaden en fietsverbindingen.
 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.