30 januari 2018

CDA wil hardere aanpak van wietteelt en illegale prostitutie in woningen

Danielle Koster, fractievoorzitter van het CDA Den Haag, luidt de klok over illegale wietteelt en prostitutie in Haagse woningen. Uit vandaag gepubliceerde cijfers blijkt dat netbeheerder Stedin en de politie steeds minder illegale wietkwekerijen oprollen, terwijl Stedin juist aanwijzingen heeft dat het aantal hennepkwekerijen groeit. Cijfers van de gemeente Den Haag onderstrepen dit probleem. Bij controles op misstanden in woningen blijkt dat in 2016 95 hennepkwekerijen zijn aangetroffen en dat er slechts 30 bestuurlijke boetes zijn opgelegd. Ook zijn er 112 woningcontroles op illegale prostitutie uitgevoerd. In 61 gevallen is er een last onder dwangsom opgelegd en slechts in twee gevallen is er een boete opgelegd.

"Illegale prostitutie, wietteelt in woningen, energiediefstal en brandgevaar zijn een groot, schrijnend probleem in onze stad. Wij willen dat hier snel een eind aan komt; voor het CDA staat veiligheid voorop. We hebben het college gevraagd extra te handhaven en uit te leggen waarom er maar zo weinig bestuurlijke boetes zijn uitgedeeld.”

Illegale wiettelers stelen grote hoeveelheden elektriciteit. Die elektriciteit loopt door kabels die daar niet op berekend zijn. Hierdoor ontstaan veel woningbranden. Koster: "Veel wietkwekerijen zitten op de beruchte zolderkamertjes of kelders in woonhuizen. Een brand in zo’n ruimte kan desastreuze gevolgen hebben voor een heel woonblok. Dit moet de volle aandacht van onze handhavers hebben. Wat het CDA betreft verdwijnen deze illegale kwekerijen met spoed uit Haagse huizen".

Om illegale wietteelt tegen te gaan, heeft het CDA eerder ervoor gepleit dat er een identificatieplicht komt bij het afsluiten van een energiecontract. Het CDA heeft het college gevraagd of dit inmiddels is uitgevoerd en vraagt of handhavers van de Haagse Pandbrigade kunnen worden uitgerust met speciaal meetapparatuur om hennepkwekerijen op te sporen.