16 september 2014

CDA wil lichtjesavond

Volgens het CDA Den Haag is het niet hebben van een lichtjesavond een groot gemis voor Den Haag. In veel gemeenten is een lichtjesavond waarin (een deel van) de stad rondom het kerstfeest in december wordt opgefleurd door versierde en verlichte tuinen, waxinelichtjes op straat, verlichte gevels en ramen, kerstkraampjes, warme chocolademelk, muzikanten en vuurkorven, een jaarlijkse traditie.

Het CDA zou graag zien dat ook in Den Haag een lichtjesavond wordt georganiseerd om de Hagenaars zelf een mooi evenement te geven, onder andere vanaf de grachten, en om meer bezoekers naar de stad te trekken en zo een extra economische impuls aan onze mooie stad te geven.

Raadslid Desh Ramnath: ‘’Veel Hagenaars reizen nu af naar Delft om de lichtjesavond, die jaarlijks wordt bezocht door tienduizenden mensen, bij te wonen. Er varen zelfs rondvaartboten vol mensen vanuit Den Haag naar Delft om daar vanaf de grachten de verlichte binnenstad van Delft te bewonderen! Van zo een evenement moeten Hagenaars ook in hun eigen stad kunnen genieten en het is een kans om onze mooie stad nog meer op de kaart te zetten en meer bezoekers te trekken.’’

Lichtjesavond zou volgens het CDA-raadslid goed kunnen plaatsvinden rondom de saamhorige kerstdagen maar bijvoorbeeld ook rondom Divali, het Hindostaanse lichtfeest. Een lichtjesavond in Den Haag is een relatief goedkoop evenement waar veel beroep wordt gedaan op de bewoners. Hen wordt bijvoorbeeld verzocht hun huis te verlichten en waxinelichtjes op straat te plaatsen. ‘’Het organiseren van een lichtjesavond hoeft de gemeente niet veel tijd en geld te kosten. Kraampjeshouders en bewoners doen het grootse deel’’, aldus Ramnath.