30 juli 2017

CDA wil Malieveld ‘Mojo-proof’ maken

CDA-raadslid Michel Rogier wil dat het Malieveld geschikt wordt gemaakt om veel en op reguliere basis popconcerten te laten plaatsvinden.

‘’De gemeente zal samen met de eigenaar Staatsbosbeheer het Malieveld Mojo-proof kunnen maken’’, zegt hij. ‘’Dus een beter veld dat bestand is tegen weersinvloeden, festivals en de nodige infrastructuur voor nutsvoorzieningen en afhandeling verkeer.’’

Volgens Rogier is het Malieveld voor ‘s lands grootste concertorganisator Mojo een betere locatie dan het Goffertpark in Nijmegen waar nu nog veel grootschalige popevenementen worden gehouden. ‘’Mojo heeft alleen een beter veld nodig’’, weet hij. Volgens het CDA-raadslid zal de bestaande Haagse popinfrastructuur goed bij de plannen moeten worden betrokken, zodat lokale ondernemers en lokaal talent tijdens voor- and afterparty's in de stad kunnen meeprofiteren.

Het Malieveld wordt tot nu toe slechts sporadisch gebruikt voor popconcerten. In 2012 trad Coldplay erop en maakte zich legendarisch door het nummer O, O, Den Haag te vertolken van Harrie Jekkers. In 2016 gaf Bruce Springsteen er een concert. Verder wordt het evenemententerrein gebruikt voor het jaarlijkse Bevrijdingsfestival.

Onlangs liet de gemeente op verzoek van het CDA een onderzoek uitvoeren naar de economische waarde van popmuziek voor de stad. De popcultuur zou jaarlijks een omzet van 51 miljoen genereren. ‘’Reden genoeg om te investeren in ons pop-aanbod,’’ aldsus Rogier.