11 november 2014

CDA wil onderzoek naar tramlijn 11 en 17

Onlangs presenteerde reizigersvereniging Rover een nota aan het college waarin zij adviseert om tram 17 vanaf het huidige eindpunt op de Statenlaan door te trekken naar Scheveningen Haven/ Norfolkterrein via de Westduinweg en de route van tram 11 naar de Boulevard/Scheveningen niet zoals in de huidige plannen van de gemeente te verleggen maar om deze tot sneltram op te waarderen. Het CDA in de Haagse gemeenteraad ziet het belang voor een goede verbinding naar Scheveningen haven en ziet potentie in deze aanbeveling van Rover. ‘’Het CDA zou graag zien dat het college de aanbevelingen van de vereniging voor OV-reizigers laat onderzoeken en in overweging neemt’’, aldus woordvoerder Michel Rogier.Wanneer tramlijn 17 wordt doorgetrokken ontstaat er een hoogwaardige regionale tramverbinding  van Wateringen naar Scheveningen Haven, via het statenkwartier, het centrum en station Centraal en Hollands Spoor. Ook wordt er meer vervoersvraag genereert naar de Haagse Markt. In het voorstel van Rover blijft tram 11 ook verbonden met het winkelgebied de Fred en zijn er geen nieuwe tramsporen nodig in Geuzenkwartier.  Rogier: ‘’Heldere aanbevelingen die wat het CDA betreft zeker het onderzoeken waard zijn.’’ Rover stelt tot slot ook voor om te kijken of tram 11 aan de kant van Hollands Spoor kan worden doorgetrokken richting de Binckhorst en Voorburg Station.

Het CDA vindt het zeer belangrijk dat dit initiatief, maar ook alle andere initiatieven vanuit vrijwilligers of organisaties door het college serieus worden behandeld. ‘’Het is mooi te zien dat zoveel Hagenaars actief meedenken aan het verbeteren van hun stad’’, aldus Rogier.