20 maart 2018

CDA wil onveilige oversteekplaats Kindcentrum Vroondaal aanpakken

Sinds deze maand is het Kindcentrum Vroondaal geopend aan de Madepolderweg in Vroondaal. Bewoners attendeerden het CDA Den Haag op de gevaarlijke oversteekplaats bij het Kindcentrum waar dagelijks kinderen in de leeftijd van 4 tot 13 jaar moeten oversteken. Ook het Kindcentrum zelf vindt de oversteek gevaarlijk en hoopt dat er snel maatregelen worden getroffen zodat de kinderen en bewoners veilig kunnen oversteken. Het CDA heeft hierover vragen aan het College gesteld.

Daniëlle Koster, fractievoorzitter CDA Den Haag: ,,We willen dat de gemeente zorgt voor een veilige verkeerssituatie voordat nieuwe scholen of kindcentra hun deuren openen. Nu is het zaak dat bij het kindcentrum Vroondaal snel maatregelen worden getroffen zodat kinderen alsnog veilig kunnen oversteken.”

De situatie bij het Kindcentrum Vroondaal is op dit moment gevaarlijk. Er is slechts een halve drempel en een zebrapad aangebracht. Ook ontbreekt voor verkeer vanuit de richting Den Haag een verkeersbord dat aangeeft dat er een zebrapad volgt. Koster: ,,Dit is des te belangrijker omdat de weg op dit punt omhoog loopt zodat je niet ver van te voren ziet dat er drempels en een zebrapad liggen.” Auto’s rijden gemakkelijk om de halve drempel heen en gaan veel harder dan de toegestane 30 km per uur. Koster: ,,We merken dat auto’s niet geneigd zijn te stoppen voor het zebrapad.”

De Madepolderweg is niet bedoeld als doorgaande route, maar als weg voor bestemmingsverkeer. Aangezien de doorgaande route van en naar het Westland in de wijk tot en met november van dit jaar is afgesloten, rijdt er nu veel meer verkeer over de Madepolderweg dan waar de infrastructuur op berekend is. Dit leidt tot extra drukte en gevaarlijke situaties, vooral in de ochtend en in de middag; juist op de tijden waarop de kinderen van en naar school gaan. Koster: ,,We willen dat de gemeente maatregelen treft zodat doorgaand verkeer gestimuleerd wordt om de Monsterseweg te gebruiken als doorgaande route van en naar het Westland.