04 augustus 2016

CDA wil rookverbod ingangen gemeentelijke gebouwen

Het CDA Den Haag wil dat kinderen en Hagenaars met een longaandoening of die dat gewoonweg niet willen, niet langer gedwongen door andermans rook moeten lopen wanneer zij een gemeentelijk en openbaar gebouw betreden. De lokale partij verzoekt het stadsbestuur om een rookverbod of rookvrijezone in te stellen bij entrees van gebouwen die van de gemeente zijn.

Specifiek bij gemeentelijke gebouwen waar veel kinderen gebruik van maken of waar alle bewoners wel eens moeten zijn, zoals het stadhuis of de stadsdeelkantoren. CDA-voorvrouw Daniëlle Koster: ‘’Ik vind het zeer onwenselijk en ongezond dat kinderen wanneer zij een zwembad, bibliotheek of sporthal willen betreden gedwongen langs volwassenen die voor de ingang roken moeten lopen en hun rook moeten inademen. Ook bewoners met astma of andere longaandoeningen ondervinden hier veel last van. Net als bij ziekenhuizen pleit het CDA voor rookvrije zones rond ingangen van gemeentelijke gebouwen, zodat niemand die dat niet wil of waarvoor het ongezond is gedwongen rook hoeft in te ademen.’’