18 november 2014

CDA wil subsidies meetbaarder en simpeler maken

Woensdag spreken leden van de Haagse gemeenteraad over het subsidiebeleid in onze stad. Het CDA heeft enkele kritische kanttekeningen bij het huidige beleid.

Woordvoerder Desh Ramnath wil dat er meetbare resultaten aan subsidies worden gekoppeld zodat kan worden gezien of de subsidie het gewenste effect heeft behaald. “We moeten publiek geld efficiënt uitgeven. Vaak weet de gemeente niet welk doel een subsidie heeft en al helemaal niet of het doel wordt behaald. Wij weten daarom niet of gemeenschapsgeld goed wordt besteed. Het CDA ziet dit graag anders.”

Volgens het CDA moet het voor instellingen zoals wijkverenigingen ook makkelijker worden om een subsidie aan te vragen. “Op dit moment moeten wijkverenigingen in verband met de subsidieaanvraag één jaar van tevoren hun activiteiten aan de gemeente kenbaar maken. Veel verenigingen weten niet welke activiteiten ze het komend jaar willen gaan organiseren en kunnen door het jaar heen niet ad-hoc activiteiten organiseren omdat ze daarvoor geen subsidie aan het begin van het jaar hebben aangevraagd.”