06 maart 2018

CDA wil tram- en buslijnen behouden

Het CDA Den Haag is zeer kritisch over de ov-plannen van Wethouder De Bruijn (D'66). De visie Schaalsprong Openbaar Vervoer die De Bruijn heeft gepresenteerd, straalt ambitie uit voor enkele verbindingen, maar tegelijkertijd verdwijnen er tramlijnen en worden afstanden tussen haltes  flink vergroot. CDA Den Haag is hier op zijn zachtst gezegd niet blij mee. Wij willen dit zo snel mogelijk met de nieuwe gemeenteraad bespreken.
Ondertussen mogen er geen onomkeerbare besluiten worden genomen.

Het CDA vindt vanwege de verwachte bevolkingsgroei dat er juist meer OV moet komen, niet minder.

Uit de visie blijkt dat tramlijnen 2 en 3 andere routes gaan rijden waardoor afstanden tussen haltes worden vergroot, dat lijn 3 niet meer naar Loosduinen gaat rijden, lijn 12 richting Duindorp gaat verdwijnen en dat lijn 6 richting Transvaal en de Schilderswijk wordt geschrapt.

CDA Raadslid Michel Rogier: ,,Bij de behandeling van de Haagse Mobiliteitsagenda, slechts enkele weken geleden, waren dit juist de lijnen waarvan het CDA benadrukte ze te behouden en te versterken. Door het tracé van lijn 12 door te trekken naar het Norfolkterrein kan een einde gemaakt worden aan 20 jaar kansloze plannenmakerij om de tram via de Westduinweg of Kranenburgweg te laten lopen.
Maak van lijn 3 een aftakking naar Loosduinen, Kijkduin en via het huidige tracé van lijn 12 naar Scheveningenhaven. Hiermee versterk je het  huidige tracé van 12 en je hebt, via de Laan van Meerdervoort, zelfs een tramtrace tussen Scheveningenhaven en Kijkduin. Quick winst zonder al te veel dure investeringen.”

Het CDA vindt dat tramlijn 6 en 12 behouden moeten blijven. Zowel de sociale functie als verbindende lijn tussen de winkel- en woongebieden van Transvaal, Schilderswijk, Haagse Markt en de Binnenstad zijn volgens het CDA hard nodig. Ook in de Binckhorst, waar de komende tijd veel wordt gebouwd, is behoefte aan goed OV en P+R-voorzieningen. Zie hier.

De timing van dit belangrijke stuk is volgens het CDA zeer opmerkelijk. Huidige Raadsleden en bestuurders gaan door de verkiezingen deels weg uit de gemeenteraad van Den Haag en binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag komen hierdoor ook bestuurlijke veranderingen waarmee kennis deels verloren gaat.

De Metropoolregio, die volgens het CDA toch al onder vuur ligt door gebrek aan democratische controle, is hierbij het belangrijkste orgaan voor het Openbaar Vervoer in Den Haag. “De Metropoolregio blinkt al niet uit van het tijdig aanleveren van stukken en de timing van dit stuk vind ik dan ook zeer opmerkelijk. Ik wil daarom van de huidige verantwoordelijke wethouder de Bruijn de garantie dat er geen onomkeerbare stappen worden gezet alvorens de gemeenteraad van Den Haag dit stuk heeft besproken”, aldus Michel Rogier.

Het CDA is wel tevreden over de verlenging van de tramtunnel onder de Prinsegracht en Loosduinse weg.
"Door de verlenging van de tramtunnel krijgen we sneller OV en ontlasten we kruispunten zoals de Lijnbaan en de zeer drukke kruising Beeklaan- Loosduinseweg-Apeldoornselaan.
Door deze ondergrondse verlenging kan wat het CDA betreft het water straks weer terug op de Loosduinseweg en Prinsegracht.
Goed voor de waterberging, het tegengaan van hittestress én meer ruimte voor de fiets," aldus Michel Rogier