26 oktober 2018

CDA: zet in de herfst bladkorven neer in heel Den Haag

De herfst is weer begonnen en de bladeren vallen weer massaal van de bomen. Dat geeft in de groene stad Den Haag met haar vele lanen, parken en bossen een prachtig en veelkleurig schouwspel. Voor kinderen is het een genot om door de bladeren te fietsen of er hele grote hopen van te maken, maar als het eens goed regent kunnen de bladeren in een glibberige massa veranderen. Vele mensen vegen zelf al jaren hun eigen oprit of de stoep schoon. Dat afval gaat dan vaak in de groene afvalbak die hierdoor snel vol zit, tevens hebben veel huishoudens in Den Haag niet zelf een groene afvalbak.

Fractievoorzitter Karsten Klein: “Het moet makkelijker worden voor mensen hun straat of omgeving te vegen en ergens de bladeren kwijt te kunnen. Het CDA Den Haag pleit daarom voor het plaatsen van bladkorven in de hele stad. Zoals dat al in vele buurtgemeenten van Den Haag gebruikelijk is”.Volgens het CDA vergroot het bijeenvegen en verzamelen van de bladeren het duurzaamheidsbewustzijn van kinderen en volwassenen en kan het ook bijdragen aan een verminderde inzet van vervuilende straatveegmachines. Karsten Klein: “Er rijden in Den Haag dagelijks vele tientallen veegwagens rond om de stad schoon te houden. Deze machines zijn allemaal bij elkaar hartstikke vervuilend. Als we deze inzet kunnen terugdringen dan komt dat de levenskwaliteit voor inwoners van Den Haag ten goede. De inzet van bladkorven die het voor mensen mogelijk maakt om haar eigen omgeving schoon te houden in de herfst, kan hieraan bijdragen.”Het CDA Den Haag heeft het college gevraagd om over de hele stad deze korven in de herfst te plaats.