26 maart 2018

Cees Pluimgraaff: Scheveningse gezinnen dupe van pulsvisverbod

Ruim honderd Scheveningse gezinnen zijn de dupe geworden van een verkeerde uitvoering van Europese wetgeving op het gebied van pulsvissen. Scheveninger Cees Pluimgraaff van het CDA is teleurgesteld. “Er zijn 84 schepen die zijn voorzien van extra apparatuur. Per schip is dat een investering van vier ton”, zei Pluimgraaff in het programma Haagse Ochtendradio op Den Haag FM.

Bij de experimentele manier van vissen laten de vissers met elektrische pulsen platvissen hun net inzwemmen, in plaats van met zware kettingen tegen de zeebodem te slaan. Het Europees Parlement stemde in januari voor een totaalverbod op pulsvissen, tot woede van Nederlandse vissers en de Nederlandse regering.

In totaal is de Scheveningse visserij voor 32 miljoen euro het schip ingegaan. Cees Pluimgraaff van het CDA werpt zich op als pleitbezorger van de Scheveningse visserij. “De grote rederijen schrijven dat verlies wel weer af, maar als je een eenpitter bent, loop je al gelijk vier ton achter. Dat is zwaar irritant.” Pluimgraaff hoop dat het de Nederlandse regering alsnog lukt om het verbod van tafel te krijgen.

LInk naar Den Haag FM.