16 januari 2015

Column Karsten Klein

Mensen in het zonnetje zetten

Het geluid van het vuurwerk is verstomd, de oliebollen zijn verteerd, de kater is weggespoeld, de zwemkleding van de nieuwjaarsduik hangt nog te drogen, de smeulende resten van de vreugdevuren zijn opgeruimd. Kortom de jaarwisseling is voorbij. Toch hadden we op Scheveningen alweer een volgend bijzonder moment. De uitreiking van de eerste Stadspenning. Extra bijzonder was, dat degene die de eer te beurt viel zich al 57 jaar vrijwillig inzet. Dat is nog eens een periode, meer dan een halve eeuw!

Bert Plugge begon als achtjarig jongetje als hulpje van de leiding bij het Christelijk Jongeren Verband afdeling Duindorp. Later was hij onder meer actief als penningmeester, en als lid en voorzitter van de Commissie van Toezicht bij wat inmiddels YMCA was geworden. En nog altijd zet de heer Plugge zich in voor YMCA Scheveningen. Voor mensen zoals Bert Plugge ben ik de politiek in gegaan. Onze samenleving is gebaat bij mensen die vanuit betrokkenheid met hun eigen buurt of straat iets over hebben voor een ander. Dat kan van alles zijn, van het schoonhouden van de straat tot het helpen van een buur'vrouw die slecht ter been is. En van het onderhoud van het voetbalterrein tot bestuurswerk voor de wijkorganisatie.

Het is belangrijk al die vrijwilligers te ondersteunen en ze met enige regelmaat in het zonnetje te zetten. Dat in het zonnetje zetten kan ook weer op allerlei manieren. In december hadden we bijvoorbeeld het gezellige en drukbezochte Haagse Helden feest "waar ruim drieduizend Haagse vrijwilligers te gast waren. En dieze1fde maand was er een mooie bedankbijeenkomst voor de Scheveningse vrijwilligers in Mluzee. Eén van de vrijwilligers kon daar door ziekte helaas er niet bij zijn. Jaap Vrolijk is 88 Jaar en als chauffeur actief bij de particuliere vervoersdienst. Een vervoersdienst met 250 leden en bijna 5000 ritten.

Allemaal vrijwillig ! Ik heb Jaap het welverdiende kerstpakket maar even thuis langs gebracht. Ook zo'n gebaar wordt ontzettend gewaardeerd, zo is mijn ervaring! Ik weet niet hoe het u vergaat maar rechtstreeks met mensen praten is toch eigenlijk het best. Mail, twitter, skype, whatsapp,. allemaal leuk en aardig. Maar het haalt het niet bij even elkaar recht in de ogen kijken. Een stadsspeld opspelden of gewoon een warme hand geven, ' hoe simpel kan het leven zijn? Bert en Jaap zijn deze weken mijn helden en ik heb ze graag in het zonnetje gezet, ook al is het slechts een winterzonnetje. Gelukkig is in Scheveningen de binding met de eigen omgeving heel sterk. Als er iets te vieren of te herdenken valt, is het nooit moeilijk een grote groep mensen op de been te krijgen. Twee Scheveningse wijken vieren in 2015 hun honderd jarig jubileum: Duindorp en het Statenkwartier. Ik weet dat er al het nodige aan voorbereidingen is opgestart en dat deze jubilea beslist niet ongemerkt voorbij zullen gaan. Houdt u vooral de websites van de wijkorganisaties in de gaten'

Deze column verscheen in de Scheveningse Courant van 15 januari 2015