15 oktober 2017

De Week van Michel!!

Het is een druk weekje, zo voor ons herfstreces. We maken ons op voor de begroting 2018.

Maandag
Vandaag hebben we zoals altijd onze fractievergadering waar we onze politieke lijn uitzetten voor de komende week. Wie gaat wat doen.

Dinsdag
Ik reis kris-kras door Den Haag.
In het Zeelheldenkwartier ben ik te gast bij het Court Garden hotel, dat ligt aan de Laan van Meerdervoort. Het is het meest duurzame hotel van Nederland en daar is men terecht trots op.

Dit is niet de reden dat ik hier ben. Ik bespreek hier met vrijwilligers van de wijkorganisatie en ondernemers een bouwplan voor appartementen op de plek waar nu een parkeergarage staat. Deze parkeergarage is een essentieel onderdeel van een zeer uitgebalanceerd plan dat in 2007 al uitgebreid met bewoners en ondernemers is afgesproken. Door deze parkeergarage is het bijvoorbeeld mogelijk dat er parkeerplaatsterassen zijn in de buurt.

De buurt is dus op zijn zachts gezegd ‘not amused’ over het nieuwe plan en ik kan mij dit heel goed voorstellen.Michel Rogier over het wegbestemmen van een parkeergarage in het Zeeheldenkwartier

De buurt is dus op zijn zachts gezegd ‘not amused’ over het nieuwe plan en ik kan mij dit heel goed voorstellen. Dit plan ruikt aan alle kanten niet fris en moet eigenlijk van tafel. De verantwoordelijke wethouder Wijsmuller moet een zwaarwegend bezwaar aantekenen tegen dit plan, dat er door een vormfout van rechtswege toch dreigt te komen.
Ook ik neem de situatie zwaar op en heb daarom niemand minder dan ons Haagse Tweede Kamerlid Chris van Dam bij me.

Bij Buitenplaats Ockenburgh krijgen we van de initiatiefnemers van dit burgerparticipatieproject de laatste stand van zaken te horen.

Binnenkort krijgen zij de sleutel van de geheel gerenoveerde Villa Ockenburgh. Nou ja, er moet aan de binnenkant nog zeer veel gebeuren, maar daarvoor hebben zij mooie plannen. Haagse kracht!

In Kraayenstein worden de straten binnenkort opnieuw bestraat. Hard nodig, want daar is vanaf de jaren ’70 geen groot onderhoud meer gepleegd.
Het wordt mooi, maar gesprekken met enkele bewoners leren mij dat er niet altijd sprake is van maatwerk. Dat is jammer want dergelijke wijken hebben geen rechttoe rechtaan straten en vragen juist wel om maatwerk. Bijvoorbeeld om het specifieke karakter van een buurt of erf te behouden. Het plan moet nog langs de gemeenteraad en ik weet wat mij te doen staat wanneer het niet de goede kant op dreigt te gaan.

Ik heb nog nét even tijd om bij de vergadering van de Commissie Loosduinen langs te gaan, waar vertegenwoordigers van wijken bijeen zijn om Loosduinse zaken te bespreken. Altijd leuk om even aan te horen hoe het gaat in de wijken.

Woensdag

Voor mij zijn er vandaag geen commissievergaderingen, maar ik ben de hele dag lekker aan het werk in het onderwijs.

Donderdag
Deze bomvolle dag begint met een commissievergadering over de begroting 2018 met betrekking tot een aantal punten zoals duurzaamheid en bereikbaarheid.

Ik zoom vandaag in op Vroondaal want deze wijk wordt voller gebouwd dan oorspronkelijk de opzet was.
Hierdoor komt er veel meer verkeer in en uit de wijk. Nu is er nog een enkele buslijn die rijdt in deze buurt, maar er zal snel veel meer OV nodig zijn.

Archieffoto

Op mijn verzoek worden de huidige OV-haltes, die slechts zijn voorzien van een bordje, voorzien van volwaardige OV-hokjes waar je ook in kunt schuilen tegen wind en regen. Wel zo handig met het Hollandse weer.

...de wethouder zegt mij toe dat hij een rechtstreeks fietspad gaat verkennen van Vroondaal naar winkelcentrum Loosduinen.Michel Rogier

Voor de lange termijn moet er natuurlijk nog meer gebeuren en de wethouder zegt mij toe dat hij een rechtstreeks fietspad gaat verkennen van Vroondaal naar winkelcentrum Loosduinen. Dat zal zowel voor de mensen in Vroondaal als voor de winkeliers een uitkomst kunnen zijn. Bovendien kan dit fietspad dan aangesloten worden op de fietspaden naar de Oude Haagweg en de Laan van Meerdervoort.
Eerder pleitte ik al voor het doortrekken van tramlijn 2 naar Vroondaal. Dat vergt een wat langere adem, maar we moeten ergens beginnen nietwaar?

Over het vervangen van de tramsporen over de Scheveningseweg volgt nog een pittige discussie.
De wortels van veel bomen zijn vergroeid met de fundering van de tramsporen en mede daardoor moeten deze gekapt worden.
Een klankbordgroep van bewoners is hier al een jaar met deskundigen bezig om de variant te kiezen die de minste schade toebrengt aan de bomen. Ook als Raadsleden zijn wij zeer uitvoerig geïnformeerd.
De sporen zwabberen nu al en we zijn inmiddels zo lang aan het praten dat het geduld van de HTM, die verantwoordelijk is voor de veiligheid van het spoor, op raakt. De HTM dreigt om de tramdiensten van lijn 1 naar het World Forum, de Keizerstraat en Scheveningenbad te staken.
Er zal een politieke beslissing genomen moeten worden, maar dat is in de Haagse gemeenteraad een zeer lastig en tijdrovend proces.
Rachid Guernaoui (vroeger D66 en nu Groep de Mos) pleit voor nóg een onderzoek. Ja zo kunnen we door blijven gaan. Dit trucje heeft hij al eens eerder vertoond bij de Toussaintkade. Dit kostte ruim 8 ton en we zijn er niets mee opgeschoten. Prima als we alles zorgvuldig onderzoeken, maar je zult als gemeenteraadslid toch eens een keuze moeten maken. Daarvoor ben je gekozen en daarvoor word je betaald.
Bovendien stel ik dat we het ons niet kunnen veroorloven dat tramlijn 1 voor onbepaalde tijd uit de roulatie gaat. Hiervan zullen zowel de Keizerstraat als de rest van Scheveningen, ernstig de dupe worden.
Ik kies voor de variant waar de klankbordgroep van bewoners en professionals al ruim een jaar mee bezig is. Hier is veel tijd en moeite in gestoken en inmiddels zijn de AVN en meer deskundigen het er over eens dat dit de beste variant is. Haagse Kracht die door mij gerespecteerd wordt.

In de namiddag nemen we afscheid van onze fractiemedewerkster Kim, die binnenkort aan de slag gaat bij het Amsterdams Museum.

Kim heeft jarenlang voor onze fractie gewerkt en we waren een mooi team!

Het is binnen de fractie van CDA Den Haag een goed gebruik dat je als fractiemedewerker doorleert en jezelf ontwikkelt om door te stromen. Maar we zullen haar wel enorm gaan missen.
Bedankt Kim!!

In de avond hebben we het onder andere over de prestatieafspraken van woningbouwcorporaties. Deze zijn onder de maat te noemen en er is duidelijk ergernis bij de partijen. Er dienen keiharde afspraken gemaakt te worden. Ook over het onderhoud van sociale huurwoningen.

Laat in de avond behandelen we ook een bouwinitiatief voor de Ontmoetingskerk in Loosduinen.
Weer een zeer groot, hoog en omvangrijk project waar de buurt mee overrompeld is en laten dit tijdens hun inspraak ook weten.

Het wordt duidelijk dat dit voorstel het niet gaat halen.
De projectontwikkelaar zal samen met de buurt in overleg moeten gaan, is mijn advies, om met iets beters te komen dat wel op steun van omwonenden kan rekenen.

Wordt vervolgd.

Vrijdag
Al weer ben ik vroeg op voor een drukke dag. De laatste voor het herfstreces.
Ik ben uitgenodigd bij het MKB-event dat in het kader van de Haagse Fietsweek is georganiseerd. Bij Du Nord (bekend van de Haagsche Stadsfiets) krijgen ondernemers informatie over de fiscale voordelen, de logistieke voordelen en de gezondheidsvoordelen als hun werknemers meer gebruikmaken van de fiets.
Voordat zij hiermee starten, reik ik een certificaat Fietsenmaker uit aan jongeren die de afgelopen tijd bij Du Nord stage hebben gelopen.

 In mijn toespraak benadruk ik het belang van investeren in techniekonderwijs om jongeren op te leiden voor de energie- en mobiliteitstransitie waar we de komende decennia voor staan.

Du Nord levert vanmiddag het levende bewijs dat dit loont.
Zie hier mijn eerdere pleidooi.

In de namiddag ben ik nog net op tijd terug op school voor de heropening van de theaterzaal van Hofstad Lyceum. Er zijn veel genodigden die genieten van de optredens en de spectaculaire licht- en geluidsshow, die laat zien dat ook achter de schermen de zaal bol staat van de nieuwste technische snufjes.

Zaterdag
Herfstreces. Desiree en ik zijn er samen even een paar dagen tussenuit….

 Af en toe tijd voor elkaar nemen is belangrijk om deze drukke werkzaamheden vol te kunnen houden.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.