28 januari 2018

De Week van Michel: Haagse Markt en Haven bij CS

De nieuwe Week van Michel!

Maandag
Samen sta je sterk en daarom houden we vandaag een bijeenkomst met alle campagneleiders van het CDA in Zuid Holland. CDA doet met de komende gemeenteraadsverkiezing in álle gemeenten van Zuid Holland mee.
Deze CDA-fracties hebben korte lijnen met de landelijke CDA-fracties in de Tweede Kamer, de Provincie en de Waterschappen. Dit is belangrijk om projecten, waarbij veel geld vanuit het Rijk en Provincie nodig is, zoals Openbaar Vervoer, Woningbouw en Onderwijs, direct onder de aandacht te kunnen brengen.

Lokale partijen zijn populair en ze houden mij scherp. Maar wil je echt meters maken met Openbaar vervoer, goed onderwijs, meer politie en veel betere zorg, dan heb je landelijke partijen nodig om de lobby bij het Rijk en de Provincie veel meer kans van slagen te geven.

Dinsdag
Vandaag begint mijn dag met een ontbijt met UNICEF-collega’s.

Al enige tijd zijn we bezig om Kinderrechten meer onder de aandacht te brengen bij Haagse ouders, kinderen en ondernemers. Vanochtend bespreken we in dit kader de plannen, waar we de afgelopen maanden aan hebben gewerkt.

In de avond is er in het Venduhuis de ‘Veiling van Goede Ideeën’.
Een zeer leuk concept waarbij politieke partijen voor een aantal problemen een oplossing moeten aandragen, waarop vervolgens met virtueel geld geboden kan worden.
De zaal is overvol met ondernemers en bewoners uit voornamelijk de binnenstad en de stemming zit er goed in.
Eén van de stellingen is de ongebreidelde groei van de horeca waarbij vrijwel iedere winkel tegenwoordig een vorm van horeca aanbiedt. Het probleem wordt aangedragen door Maarten Hinloopen van Koninklijke Horeca afdeling Den Haag.

Namens het CDA breng ik in dat wij altijd tegen uitbreiding zijn geweest van horeca in winkels die oorspronkelijk een ander product verkopen, maar die daarnaast ook een hapje of drankje serveren. We noemen dit ‘ondergeschikte horeca’.
Het begint vaak onschuldig met één glaasje. Maar voordat je het weet staat er een zithoekje of barretje in een winkel, terwijl de horecaondernemer in de buurt aan strenge regels moet voldoen en hiervoor ook flink moet investeren.
Verder breng ik in: geen ongebreidelde uitbreiding van Parkeerplaatsterrassen zonder overleg met de buurt, geen koffieshops, zoals een aantal partijen wil en beperk Airbnb, door scherpe richtlijnen op te stellen.
Kortom: geen Amsterdamse toestanden.
Op dit CDA-standpunt wordt het hoogste bod van € 1000,— uitgebracht!

Woensdag
Ik heb deze ochtend veel besprekingen in het stadhuis en in de middag behandelen we in de Commissie onder andere de verkeersveiligheid. Ik benadruk vooral de veiligheid rond scholen, die in veel gevallen nog steeds ondergeschikt is aan gehaast autoverkeer.
Hier moet wat mij betreft veel meer aandacht aan gegeven worden. Luister hierbij niet alleen goed naar problemen die door scholen, ouders maar ook leerlingen worden aangekaart, maar doe daar ook daadwerkelijk wat mee!

Het onderwerp wordt terecht zorgvuldig besproken met de wethouder, maar helaas wordt hierdoor het onderwerp ‘Mobiliteitsagenda’ uit tijdgebrek voor de tweede keer doorgeschoven.
Deze Mobiliteitsagenda is zeer belangrijk, want hieruit moet een mobiliteitsvisie voor Den Haag komen. Dit klinkt misschien ambtelijk maar als je als stad een visie hebt, een stip op de horizon, waar je met beleid naar toe wilt gaan, dan zijn de overheid en het bedrijfsleven veel sneller geneigd om mee te investeren in oplossingen voor de bereikbaarheid van onze stad.

OV wensen waar veel overgepraat wordt maar waarvoor in Den Haag nog steeds geen vastgestelde visie is

We hebben al heel wat ambities uitgesproken voor met name het OV in onze stad. Maar zonder een door de Raad vastgestelde visie voor de lange termijn, blijft het verkiezings- en borrelpraat. Zonder vastgestelde visies en beleid gaan het Rijk, de Provincie en ondernemers niet zo maar de portemonnee trekken. En dat snap ik goed.
Dit sukkelt nu al een paar jaar zo door. Het nieuwe College zal daarom een inhaalslag moeten maken, die te vergelijken is met een Deltaplan. Ik ben daar klaar voor.

In de avond schuif ik aan in een bomvolle zaal waar bewoners van woningen nabij het sportterrein van Wings in Loosduinen bijeen zijn gekomen.
Wethouder Wijsmuller kwam voor dit terrein eerder met een bouwplan, maar dit was tegen vrijwel iedere afspraak in. Hij kreeg hiervoor in de Raad een motie aan zijn broek waarin hij werd opgeroepen om dit plan terug te trekken.

Vanavond komt de wethouder de toehoorders uitleggen wat hij met de motie gaat doen. Hij biedt aan om met hen in gesprek te gaan over wat men op deze locatie dan wél wil hebben.
Volgens de motie is dit ‘behoud van groen’ en wat het CDA betreft ook behoud van het zaaltje van Wings, omdat hier nog veel activiteiten van en voor de buurt zijn.
Mocht je het gemist hebben dan hier nog een filmpje over dit onderwerp.

Donderdag
Hoewel we in de namiddag al beginnen duurt de Raadsvergadering tot in de nacht.
Voor het onderwerp over de Haagse Markt dienen we een motie in om de accountantsdienst uit te laten zoeken hoe de processen zijn gelopen rond de aanbesteding van de schoonmaak en het onderhoud van de Markt.

Al twee jaar lang zijn we op zoek naar verifieerbare informatie en die wordt maar niet geleverd. Mede hierdoor is het kookpunt voor veel ondernemers op de Haagse Markt zo’n beetje bereikt. Dit is jammer, want we willen met de Haagse Markt vooruit.

Wat het CDA betreft, is de volgende stap om de Haagse Markt zo snel als mogelijk zelfstandig te laten draaienMichel Rogier over de Haagse Markt

Het is een zeer diverse markt met top producten waar veel bezoekers, ook van buiten de stad, naar toe komen. Maar kosten en baten staan onder druk en dan is transparantie en vertrouwen hard nodig om een stap voorwaarts te maken.
Wat het CDA betreft, is de volgende stap om de Haagse Markt zo snel als mogelijk zelfstandig te laten draaien.

Voor het realiseren van een binnenhaven bij het Centraal Station dien ik met succes een motie in die Raadsbreed wordt gedragen.

Geweldig om het voorplein levendiger te maken met goede faciliteiten voor onze rondvaartorganisaties en bezoekers van onze stad!
Zie hier mijn eerdere inbreng op dit onderwerp als voorbereiding op deze motie

Vrijdag
Al weer vroeg op voor een dagje werken in het Onderwijs. Iedere dag anders!

Zaterdag
Her en der in de stad zijn er veel activiteiten en zelfs nog nieuwjaarsrecepties.
Ik kan helaas zelf niet aanwezig zijn bij de actie voor behoud van de Valkenboskerk, maar enkele andere CDA-ers, waaronder Astrid Frey, zijn er wel bij aanwezig.
Op social media zie ik wel kans om er aandacht voor te vragen met een vlog die ik gemaakt heb tijdens een rondgang door de kerk met de zoon van de architect.

Zondag
Rustdag!