14 januari 2018

De Week van Michel met veel recepties...!

Deze week zijn we uitgenodigd voor de eerste nieuwjaarsrecepties van dit jaar. Altijd leuk!

Maandag
De eerste werkweek in dit jaar en het lijkt wel of we geen reces hebben gehad. Hellup!
Deze week zijn er veel nieuwjaarsrecepties en vandaag ga ik naar de nieuwjaarsreceptie van Lucas Onderwijs in het nieuwe pand van Christelijke College Zandvliet. Het is gezellig druk en het is goed om bij te praten met collega’s van diverse scholen.

Daarna ga ik op de fiets (jawel de feestdagen kilo’s moeten er af…) naar de andere kant van de stad, want in Laak hebben we vanavond onze fractievergadering. Dit doen we in Hindoe-centrum Sewa Dhaam.

Na onze fractievergadering bespreken we met omwonenden nog de zorgen en wensen in de buurt, die we vervolgens aan de kaak zullen stellen.
Zie hier de vragen die naar aanleiding van dit bezoek zijn gesteld.

Dinsdag
Vandaag ga ik naar de Nieuwjaarsreceptie in het clubgebouw van Wings aan de Mozartlaan, waar we onlangs nog voor op de barricades moesten om het te behouden.

De receptie is van VIVENDI en Stichting Bethel(kerk) Blijft. Dit laatste lijkt te gaan lukken. Binnenkort hierover meer.

En vandaag is het weer de tweede dinsdag van de maand en dit houdt in dat we een aflevering hebben van Debatmeesters met De Slag om het IJspaleis.

...je ervaart hoe haringen in een ton zich moeten voelenMichel Rogier over lijn 3 in de spitsuren

Dit keer gaat het over het OV. Wanneer mij om een reactie wordt gevraagd dan pleit ik voor een sterke lobby richting het Rijk voor meer geld voor Railverbindingen en meer geld voor voertuigen. Want neem bijvoorbeeld eens tram 3 in de ochtend en je ervaart hoe haringen in een ton zich moeten voelen.

Voor geld moeten we niet alleen kijken naar het Rijk, maar ook naar opbrengsten van grondverkoop. Deze zouden onder andere ingezet moeten worden voor beter en sneller OV in de desbetreffende buurt. En dan nóg redden we het niet, dus pleit ik voor een investeringsfonds voor onze OV-wensen. Als stad kunnen we goedkoop geld lenen en door samen te werken met diverse partners, die baat hebben bij een goede bereikbaarheid van onze stad, zou dit haalbaar moeten zijn.

Woensdag
Na een interview met een student (ik werk regelmatig mee aan dit soort onderzoeken) en nog enkele andere gesprekken, is het tijd voor…. een nieuwjaarsreceptie. Dit keer van de Commissie Loosduinen en het Stadsdeelkantoor van Loosduinen.

Enorm druk is het bij Buitenplaats Ockenburgh en na veel gesprekken ga ik met een aantal ras-Loosduiners als laatste weg.

The story of my life…
Lees hier wat het CDA voor het burgerinitiatief Buitenplaats Ockenburgh heeft gedaan

Donderdag
In de ochtend behandelen we de nieuwe Nota Hoogbouw.
Je kunt van alles van hoogbouw vinden, maar naar mijn mening kan, mits er een goede visie over de locatie waar je dit wil hebben, hoogbouw zowel in de skyline als op straatniveau best mooi worden.
Kijk eens naar de huidige skyline van het centrum van Den Haag. Ik vind hem prachtig.
Ik pleit er dan ook voor om hoogbouw weloverwogen te plannen in plaats van hap-snap beleid toe te passen. Geen hoogbouw aan de kust en aandacht voor windhinder op straat.

Direct na de commissievergadering neem ik samen met Gerwin Vulpen, als vertegenwoordigers van de Haagse Gemeenteraad voor het OV bij de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, de bevindingen van Stichting Voorall in ontvangst, met betrekking tot de toegankelijkheid van OV-lijnen.

Hier zijn nog flink wat verbeteringen te bereiken en we gaan dit verder onder de aandacht brengen bij de Metropoolregio.

In de avond is er geen nieuwjaarsreceptie maar ik schuif op verzoek aan bij Radio West over het onderwerp OV. Samen met ROVER en de HTM praat ik over de toekomst van het Haagse OV.

Ik herhaal hierbij het nut en de noodzaak om als Den Haag niet alleen af te wachten op initiatieven van het Rijk, maar zelf ook op zoek te gaan naar investeringsmogelijkheden voor ons OV. Zowel ROVER als de HTM ondersteunen mijn pleidooi. Mooi. Samen staan we sterk nietwaar?

Vrijdag
Vandaag ben ik de hele dag lekker in het onderwijs aan het werk. Nadat ik samen met Desiree nog onze eigen vrimibo heb gehouden, is er later op de avond nog een fractie-uitje waarbij we nu écht afscheid nemen van onze beleidsmedewerker Kim.

Het wordt veel te laat…

Zaterdag
Op pad, want er is veel te doen in de stad.
Ik ga onder andere naar de Open dag van de Rotterdamsebaan.

Hier wordt gestart met de werkzaamheden voor de aanleg van de nieuwe tunnel, die de A13 moet verbinden met de Binckhorst. Dat zijn toch memorabele momenten nietwaar?

En ik ga langs bij de Haagse Markt. Altijd goed om met ondernemers te praten.

Komende week gaan we het hebben over de tariefopbouw van het kramengeld van deze markt. Er is nog veel onduidelijkheid over hoe dit model tot stand is gekomen.

De komende week behandelen we ook de toekomst van onze Haagse Grachten. Wat het CDA betreft gaan we verder volgens de lijn van het CDA-initiatiefvoorstel ‘Geef Den Haag haar grachten terug’. Inmiddels hebben andere partijen ook voorstellen geschreven over dit onderwerp. Dat is prima, als het maar niet bij praten alleen blijft, want dat kunnen we altijd goed in Den Haag. Er moet ook een tijd komen dat we beslissingen nemen.
Ik ben daar klaar voor!