29 oktober 2017

De Week van Michel: Onderwijs, Begroting en Parkeren

Zeer veel vergaderingen gehad deze week maar ik heb het weer met liefde voor de stad gedaan!

Maandag
Vandaag heb ik overleg over de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Een gemeenschappelijke regeling, voornamelijk op het gebied van vervoer en economie, wordt besproken.

Deze regeling loopt naar mijn mening niet goed, omdat de gemeenteraden er geen invloed op hebben. Deze regeling is onlangs ook geëvalueerd door deskundigen (al voor de 3e keer trouwens…) en uit die evaluatie komt mijn conclusie ook naar voren. Het moet dus anders en het is goed om te lezen dat ook het nieuwe regeerakkoord voorziet in meer grip op de Metropoolregio door gemeenteraden.
Dit is belangrijk omdat er zeer veel geld mee gemoeid is en de Metropoolregio direct invloed heeft op de bereikbaarheid van de regio Rotterdam Den Haag en het OV in onze stad.

Des te jammer vind ik het dat bij besprekingen over de Metropoolregio, zoals vandaag het Haagse overleg met onze eigen Haagse bestuurders in de Metropoolregio, alleen het CDA en de HSP aanwezig zijn. Het gaat wel ergens over.

Als je dan de gelegenheid hebt om als partij namens je achterban, je kiezers, de zorgen en wensen kan meegeven aan onze bestuurders, dan ontbreken op die momenten vaak  de partijen die elders hun mond vol hebben over parkeren, de bereikbaarheid met de auto en het OV, die roepen dat de overheid het allemaal zo slecht doet en dat we vooral op hen moeten stemmen omdat zij menen de beste voor onze stad te zijn.

Zo, en dan is het pas maandag…

Dinsdag
Vandaag ben ik bij UNICEF waar we met een groep, die zich bezig houdt met jeugd, brainstormen hoe we het thema Kinderrechten meer onder de aandacht kunnen brengen bij de kinderen zelf, bij ouders en bij beleidsmakers.

Juist nu we bezig zijn met de Haagse Educatieve Agenda én er een nieuw kabinet is aangetreden, is dit het uitgelezen moment om met elkaar te bespreken hoe en wat we samen kunnen doen met betrekking tot dit belangrijke thema Kinderrechten.

De groep is divers en de denkkracht is groot. Hier komen mooie dingen uit!

Woensdag
Ik heb de hele dag veel besprekingen en vergaderingen.
Zoals over de begroting 2018 van de gemeente Den Haag. Onderdelen in deze begroting worden in verschillende commissies besproken en komende week stellen we in een marathonzitting van 3 dagdelen de begroting vast.
Tijdens de commissievergaderingen worden met regelmaat alle thema’s die er het afgelopen jaar al vaker zijn besproken, nog eens dunnetjes over gedaan (je moet toch wat…) en bij het vast stellen van de begroting probeer je door middel van moties en amendementen geld te reserveren voor zaken die jij als partij belangrijk vindt.

Vandaag behandelen we in de Commissie Samenleving de begroting voor de Zorg en het Onderwijs.
Met de Zorg is in een stad als Den Haag zeer veel geld gemoeid en de keuzes die worden gemaakt, hebben directe invloed op mensen die deze zorg hard nodig hebben. Je moet hiervoor naar onze mening voldoende reserves creëren, die direct ingezet kunnen worden voor Zorg. Daar zijn spelregels voor, die ervoor zorgen dat er niet te veel geld ‘op de plank’ blijft liggen, maar dat je toch voldoende geld overhoudt om tegenslagen en toekomstige ontwikkelingen op te kunnen vangen.

Zo hebben we enige tijd geleden te maken gehad met een zorgaanbieder in Den Haag die failliet  ging. Er staan dan direct andere zorgaanbieders in de rij die dit aanbod willen overnemen, maar wij stellen hoge eisen aan zorgaanbieders, waar zij aan moeten voldoen om überhaupt zorg te mogen aanbieden.

Wie betaalt, bepaalt. Dan is het van groot belang dat wij, als betalende partij, voldoende geld achter de hand hebben om niet afhankelijk te zijn van de bedrijven die zorg aanbieden.
Liever iets meer kunnen betalen voor goede kwaliteit dan afhankelijk zijn van de goedkoopste aanbieder, die eenzijdig aangeeft hoeveel en welke zorg onze hulpbehoevenden nodig hebben.

Het is ook van groot belang om reserves te hebben om de gevolgen van de enorme bezuinigingen van het landelijke beleid van het voorgaande kabinet van VVD en PvdA, op te kunnen vangen. Die bezuinigingen dreunen nog behoorlijk door in onze begroting voor 2018.

Onder leiding van de PvdA is er, ondanks waarschuwingen van andere partijen, enkele weken geleden een de greep uit de reservekas gedaan, waarvan de gevolgen bij de bespreking van de begroting voor 2018 merkbaar worden. (Zie hier)

Het kan zijn dat door deze inzet van het (reserve)geld sommige hulpbehoevenden in onze stad in 2018 op een andere manier of zelfs minder zorg zullen krijgen.

Bij het onderdeel Onderwijs uit ik mijn zorgen over het tekort aan bevoegde docenten. Nu en zeker ook in de toekomst. Want de vergrijzing in het docentenkorps neemt in een razend tempo toe, het vak docent is gaaf, maar door het imago én de hoge werkdruk steeds minder populair, waardoor er weinig nieuwe docenten komen, in sommige vakken inmiddels behoorlijke tekorten zijn ontstaan. Daarnaast zullen er volgens de prognose, door allerlei ontwikkelingen, in Den Haag de komende jaren juist meer leerlingen bij komen.
Voor het docententekort zal daarom wat mij betreft, samen met onderwijsinstellingen, de landelijke overheid en het bedrijfsleven, een deltaplan met bijbehorend budget gemaakt moeten worden.
Bij de begroting en de komende Haagse Educatieve Agenda zal ik hier op terugkomen.

Na thuis even snel met Desiree gegeten te hebben, duik ik in de avond weer de vergadering in, waar we het hebben over het uitbreiden van de momenten waarop je moet betalen om te kunnen parkeren in Transvaal en in delen van de Schilderswijk.

Er zijn zorgen over het aantal uren dat bezoekers en mantelzorgers kosteloos of tegen gereduceerd tarief kunnen parkeren.
Dankzij het CDA wordt er voor mantelzorgers vanaf januari 2018 een kosteloze parkeervergunning ingevoerd en de wethouder is bereid om te onderzoeken of en zo ja hoeveel, bezoekersuren erbij moeten komen om aan de behoefte te voldoen.

De reden voor het uitbreiden van de betaalde parkeerdagen heeft veel te maken met de openingstijden van de Haagse Markt. Hierdoor wordt de parkeerdruk verhoogd. Dit is niets nieuws en ook ondernemers geven dit al jaren aan.

Ik stel daarom voor om samen met de ondernemers van de Haagse Markt te gaan praten over de parkeerproblematiek. Dit is hard nodig, want het gaat momenteel niet goed. Er is onder de markt een parkeergarage met 454 plekken maar het tarief dat daarvoor gerekend wordt, vind ik schrikbarend. Het kost je 3 euro per uur en daarvoor kun je op de Haagse Markt heel wat boodschappen doen.

Voor de winkelstraten stel ik een Groen-Gele Parkeerzone voor; een CDA-idee waarbij je voor weinig geld een beperkt aantal uren kunt parkeren. In die tijd kun je je boodschappen doen. Daarna is de plek weer beschikbaar voor de volgende klant. Op die manier is er sprake van dubbelgebruik van de parkeerplaatsen. Een dergelijke zone komt er binnenkort op initiatief van ondernemers in de Loosduinse Hoofdstraat en op het Almeloplein.

De wethouder gaat hierover op mijn verzoek ook met de ondernemers in de Hobbemastraat en op de Paul Krugerlaan in gesprek.

In deze vergadering bespreken we tot slot mijn motie voor een onderzoek naar een park & ride voorziening op de Binckhorst.
Het College schuift dit idee wat mij betreft te snel aan de kant en ik weet de rest van de commissie hiervan te overtuigen.

De motie wordt daarom als niet afgedaan beschouwd en de zoektocht voor P+R faciliteiten, parallel aan de ontwikkeling van de Binckhorst en de komst van de Rotterdamsebaan en de geplande Tramverbinding wordt voortgezet.

Het is 1 uur in de ochtend als ik thuis ben…

Donderdag
Weer fris en fruitig ga ik in de ochtend de volgende commissievergadering in over onze begroting.  Vandaag behandelen we onder andere de gebiedsontwikkeling Scheveningen Haven en andere grondposities in Den Haag.
Mijn CDA-collega Cees Pluimgraaff behandelt Scheveningen haven. Mede dankzij het CDA zijn er de afgelopen jaren veel ontwikkelingen ten gunste van de haven tot stand gekomen. (Zie hier)
Bij de benoeming van Karsten Klein als lijsttrekker van het CDA heeft een vertegenwoordiging van bedrijven uit de haven dit in een toespraak nog eens benadrukt.
Dit heeft in eerste instantie te maken met de enorme inzet van bewoners en bedrijven in dit gebied en de politieke besluiten die zijn genomen.

Vooral dat laatste kan in Den Haag nog wel eens een dingetje zijn; men praat en onderzoekt graag en stelt benodigde politieke keuzes graag zo lang mogelijk uit en het liefst op basis van nóg een extra onderzoek als de uitkomst van een eerste onderzoek jouw politieke voorkeur even ondersteunt.

Het is prima dat we zaken onderzoeken en dat er flinke discussies zijn. Door wrijving gaan dingen glanzen, maar er komt altijd dat ene moment dat je politieke keuzes moet maken. Daarvoor ben je als Raadslid gekozen en daarvoor word je als Raadslid betaalt.
Ook de komende tijd zullen we in het belang van de Scheveningse haven samen met bewoners en ondernemers nog besluiten moeten nemen.

Bij de bespreking van de grondposities ga ik in op de werkwijze, die wordt gehanteerd, bij het voornemen om drie sportterreinen in Loosduinen te ontwikkelen voor woningbouw.
De adviescommissie van het College voor Loosduinen, de Commissie Loosduinen, heeft de afgelopen decennia zeer constructief meegedacht over de woningbouwopgaven waarvoor we staan, zoals Vroondaal, Ockenburgh en niet in de laatste plaats het Masterplan Kijkduin.
De huidige ontwikkelingen in Ockenburgh, met het verdwijnen van sportvelden en ander groen, laten zien dat Loosduinen hiermee een forse bijdrage levert aan de woningbouwopgave in Den Haag.
Dit ligt zeer gevoelig in het voormalige dorp, maar ze doen er toch aan mee.

De Commissie Loosduinen is een door de Kroon benoemde commissie die ervoor moet zorgen dat het dorpse karakter van Loosduinen zoveel als mogelijk behouden blijft. In de praktijk is het vandaag de dag een behoorlijke uitdaging, maar toch zetten Loosduinse bewoners en ondernemers zich hiervoor dagelijks in.

Ik uit daarom mijn ongenoegen dat er, naar nu blijkt, over het weg-bestemmen van nóg drie sportvelden vooraf geen advies is gevraagd aan de Commissie Loosduinen, die tot nu toe altijd constructief heeft meegedacht. Zo ga je wat mij betreft niet met elkaar om en ik vind dit een gemiste kans. Er is zoveel méér mogelijk als je voornemens met elkaar deelt zodat, met kennis van het gebied, er een breed draagvlak gecreëerd kan worden, waarbij zorgen en vooral wensen meegenomen worden bij de politieke afwegingen die we moeten maken.
Het besluit zal nu overgedragen worden aan de gemeenteraad en ik heb al eerder aangegeven dat ik er grote moeite mee heb, als niet alle partijen in een vroeg stadium gehoord zijn om hún zorgen en wensen mee te kunnen nemen de voorgenomen ontwikkelingen van een gebied.

Ik heb geen tijd meer om thuis te kunnen eten maar gelukkig begint de werkbespreking over de Haagse Educatieve Agenda (daarissieweer) bij ROC Mondriaan op de Tinwerf met een lopend buffet.
Samen met vertegenwoordigers van schoolbesturen gaan we vervolgens in op het thema kansenongelijkheid in het onderwijs.

Voor mij is het van belang dat de Vroegschoolse Educatie voor iedereen beschikbaar is en van een goed niveau, dat aansluit bij de basisschool.

De optie om als leerling tot je 14e jaar (tot en met groep 10) op een bassischool te kunnen blijven, waardoor de kans om op een passend niveau door te kunnen stromen naar een middelbare school veel groter wordt, is met het nieuwe regeerakkoord  een stuk dichterbij en wat enkel schoolbesturen  gaan we hiervoor een pilot starten in Den Haag.

Vrijdag
De hele dag aan het werk op Hofstad Lyceum. Leuk!

Zaterdag
Vandaag ben ik in de stad te vinden voor gesprekken met bewoners en verenigingen.
Breng de straat naar de Raad. Wat gaaf om dit te kunnen en mogen doen voor je stad!