14 mei 2017

De Week van Michel over o.a. terrassen en het OV in onze stad

De laatste periode voor de zomer is ingegaan en het was direct volop aan de bak voor Den Haag!

Maandag
De week begint met een bijeenkomst over het bestemmingsplan Statenkwartier. Een prachtige wijk met zeer verschillende huizen. Deze huizen zijn bijna allemaal anders en mooi en juist daarom moet ieder gebouw apart ingetekend worden en moet de hoogte ervan bepaald worden. Een behoorlijke karwei, waarbij bewoners en ondernemers meedenken en meepraten om de klus te klaren.

Vandaag begint ook onze nieuwe medewerker Giel Kok met zijn werkzaamheden. Welkom Giel!!
Giel nemen we direct na de fractievergadering mee naar café Pavlov waar het nog gezellig laat wordt.

Dinsdag

Vandaag krijgt Du Nord, leverancier en exploitant van de Haagsche Stadsfiets, te horen dat zij de winnaar zijn van de inschrijfwedstrijd om Park and Bike te verzorgen in onze stad. Oftewel het mogen aanbieden van huurfietsen op de grote parkeergelegenheden rond de stad, die er nu al zijn en waarvan we er de komende tijd nog meer gaan krijgen. 

Ik heb Park and Bike altijd een goed initiatief gevonden en ik heb Hans van der Zijden van de Haagsche Stadsfiets ondersteund om dit van de grond te krijgen. Het is een prachtig project, waar veel werkgelegenheid en extra arbeidsplaatsen voor leer-/werktrajecten mee gemoeid zijn.

Zie hier meer over mijn inzet. 
Voor vandaag maakte ik het volgende verslag:

Woensdag
In de Commissie Ruimte behandelen we het eerdergenoemde Bestemmingsplan Statenkwartier. Ik heb wat vragen over toegepaste bouwhoogten en dak-opbouwen en over de plannen op de hoek van de Eisenhouwerlaan en de Johan van Oldenbarneveltlaan. 

Donderdag
De hele dag is gevuld met commissievergaderingen en we beginnen direct met een pittige vergadering van de Commissie Leefomgeving.

Het Noordeinde wordt opgeknapt en ik krijg mooie toezeggingen van de wethouder, die de herinrichting van het Noordeinde nóg mooier zullen maken: Het lang beloofde straatmeubilair dat past bij het Hofkwartier, zal tegelijk met de herinrichting opgeleverd worden.

Ook wordt er op mijn verzoek samen met ondernemers en bewoners gekeken of het toegepaste straatmeubilair eveneens op de route van en naar het Vredespaleis toegepast kan worden. Dat ligt tenslotte in het verlengde van het Noordeinde nietwaar?

Over meer parkeerplaatsterrassen in de stad hebben we vervolgens een pittig debat.
Diverse partijen willen dat restaurants en cafés parkeerplaatsterrassen mogen hebben in de straten van Den Haag en zij beweren dat de leefbaarheid in de buurt daarmee bevorderd wordt.
Ik betoog dat leefbaarheid in een wijk meer omvat dan alleen een parkeerplaatsterras.

 Leefbaarheid is wat mij betreft een goede balans tussen diverse belangen in een wijk en straat. Voldoende parkeer- en speelgelegenheden, begaanbare stoepen en bereikbaarheid voor hulpdiensten, leveranciers, mantelzorgers en je familiebezoek, maakt ook onderdeel uit van de mate van leefbaarheid in een wijk.

Een goede balans tussen belangen maak je met elkaar in een straat en wijk. Als daar de wens voor een parkeerplaatsterras bijkomt, waardoor de weegschaal doorslaat naar één kant, dan zul je deze afweging wat mij betreft met elkaar moeten maken, zodat alle partijen hiermee kunnen instemmen.
Een draagvlakmeting kan hiervoor een goed instrument zijn. Je woont daar tenslotte niet in je eentje maar samen met elkaar.Michel Rogier over draagvlak in een wijk voor meer terrassen

D66 en Groep De Mos menen, met de stelling dat meer terrassen de leefbaarheid in de straat en wijk bevorderd, de wijsheid in pacht te hebben. Zij willen geen hoor en wederhoor in een wijk en straat, maar liever zo snel mogelijk eenzijdig parkeerplaatsterrassen realiseren en zij worden daarbij gesteund door de Haagse Stadspartij en Groen Links.
Deze partijen willen dit er toch doorheen drukken en hebben het voor de volgende Raadsvergadering geagendeerd. Ik zal voet bij stuk houden: meer parkeerplaatsterassen is prima, mits dit voorafgegaan wordt door een draagvlakmeting in een wijk. Je woont daar tenslotte niet in je eentje maar samen met elkaar.

In de Commissie Ruimte behandelen we het thema Groepswonen. Een steeds vaker voorkomende vorm van het samen ontwikkelen van woonruimte voor bepaalde doelgroepen. Groepswonen door Ouderen is wellicht de bekendste vorm.

Ik betoog dat hiervoor meer ruimte moet komen en dat hierbij ook parochies, zoals die van de Valkenboskerk, betrokken moeten worden. Er zijn particuliere initiatieven genoeg en op die manier kunnen we terreinen en gebouwen behouden voor maatschappelijke doeleinden. Procedures zouden ook eenvoudiger moeten worden, want de gemiddelde doorlooptijd van een initiatief is nu 10 jaar…

Wethouder Wijsmuller zal hiervoor aan de slag moeten.

In de avond nestelen Desiree en ik ons voor de buis met een grote zak pelpinda’s voor de halve finale van het Eurovisie Songfestival met natuurlijk ‘onze’ meiden van Og3ne!
Het is een soort guilty pleasure van ons dat we, met het commentaar op Twitter op schoot, het circus volgen.
Hilarische optredens afgewisseld met enkele goede zangnummers. Vooral onze meiden doen het super goed!

Vrijdag
Omroep West heeft mijn kritiek op de nieuwe Openbaar Vervoersplannen gehoord en wil daar wat meer over weten.
Welnu, bij de presentatie van de Openbaar Vervoersplannen 2018 door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, eerder dit jaar, werd terecht opgemerkt dat lijn 6 van en naar de Haagse Markt en de Binnenstad vaak overvol is. In de nieuwe plannen stond dan ook dat er extra ritten bij zouden komen.
Ik blij, het winkelend publiek blij en de ondernemers op de Haagse Markt blij. In de Gemeenteraad steek ik mijn enthousiasme ook niet onder stoelen of banken en de Gemeente Den Haag laat zelfs in een officiële reactie aan de Metropoolregio weten dat we verheugd zijn over deze extra ritten.

Maar ineens lees ik in een bericht van de Metropoolregio, in een soort tussenzin, dat de benodigde en eerder voorgestelde extra ritten van lijn 6 toch zijn komen te vervallen.

Nu ben ik geen heethoofd, maar bij zulke beslissingen komt zelfs bij mij de stoom uit mijn oren, want dit besluit van de Metropoolregio is zonder consultatie van onze gemeenteraad genomen.
Het is wederom een aanleiding voor mij om de werkwijze van de Metropoolregio tegen het licht te houden. We gaan de afspraken evalueren en ik zal er hierbij op aandringen dat het proces van besluitvorming anders moet worden ingericht, met meer controle door de gemeenteraden in de Metropoolregio.
Zie hier de reportage van Omroep West.

http://www.omroepwest.nl/nieuws/3419154/Metropoolregio-schrapt-extra-tramritten-Haagse-gemeenteraad-geirriteerd

Gelukkig is het inmiddels al weer weekend en er zijn binnen en buiten zeer veel activiteiten.
We kunnen weer volop genieten van onze mooie stad!

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.