01 oktober 2017

De Week van Michel: volop aanwezig in de stad!

Het was een gezellig drukke en afwisselende week in onze mooie stad Den Haag!

Maandag
Vandaag heb ik een bijeenkomst met de CDA werkgroep Mobiliteit. Tijdens deze bijeenkomst leg ik uit wat de fractie de afgelopen periode heeft gedaan op het gebied van mobiliteit en waar we naar toe willen werken.
OV zal veel meer onder de grond moeten gaan. In de wijken en bij sportverenigingen zal beter nagedacht moeten worden over parkeerplaatsen.

Een zeer interessante bijeenkomst. De uitkomsten vormen input voor ons verkiezingsprogramma.

De fractievergadering is bomvol. Zowel wat betreft het aantal aanwezigen, als punten op de agenda.
We starten met het vieren van de verjaardag van ons CDA-lid Frits Swiebel. Het is vrij ongebruikelijk om onze leden uit te nodigen bij de fractievergadering, maar Frits is ons zeer gewaardeerde ere-lid en we zijn erg blij dat hij er vandaag bij is!

Dinsdag
Veel overleg vandaag over met name over de toekomst van Den Haag.
Dit sluit goed aan bij de bijeenkomsten die ik gisteren heb gehad. We hebben een mooie stad waar zeer veel gebeurt en wordt georganiseerd. Het is belangrijk om ook voor de toekomst te borgen dat we hier prettig wonen, werken, leren en opgroeien.

Woensdag
We beginnen met een werkbespreking over woningsplitsingen.
Het tempo van het aanvragen van vergunningen voor woningsplitsing is enorm hoog. Deels door legalisering van bestaande situaties, maar deels ook door nieuwe aanvragen.
Het is onduidelijk hoe de verdeling daarvan is, waardoor het effect op de leefbaarheid in de straat en buurt pas (ver) achteraf meetbaar is. Dit moet anders.

Wat mij betreft zetten we daarom nu een stop op de woningsplitsingen en gaan we over een jaar slechts procentueel woningsplitsing toe staan. Op die manier kun je het effect op de leefbaarheid goed in kaart brengen.

Ook moeten lokale stadsdeelkantoren betrokken worden bij de aanvragen, zoals nu ook gebeurd in Utrecht. Daar zijn frontlijnmedewerkers aangesteld, die de wijken en bewoners goed kennen.
Zie hier mijn pleidooi

In de middag hebben we een commissievergadering waarbij we de wenselijkheid voor subsidiëring van een techniekfestival bespreken.
Aan de basis van het festival staan diverse organisaties, die zich bezig houden met verduurzaming en de energie van de toekomst. Shell organiseert het festival en dit is voor met name linkse partijen sowieso een no-go voor een subsidietoekenning. Ik snap die argwaan wel, maar het is te kort door de bocht om te zeggen dat we totaal geen vorm van partnership met Shell aan kunnen gaan voor dit festival.
Doe je dit namelijk, dan ga je voorbij aan het feit dat Shell ook lokaal en landelijk investeert in het onderwijs. Als belangrijke partner in het Jongeren en Techniek Netwerk JetNet werkt Shell al jaren samen met onderwijsinstellingen om leerlingen enthousiast te maken voor duurzame energie.
Natuurlijk verdient Shell nog veel geld aan de verkoop van fossiele brandstoffen, maar in veel landen waar er een nieuwe vorm van economie ontstaat, wordt er tevens ingezet op duurzame energie. Ook in de Westerse wereld wil men steeds sneller aan de slag met de transitie naar nieuwe duurzame energie.
Shell erkent dit ook en zal hier op termijn op moeten inspelen. Dat begint bij het onderwijs. Het gezegde 'de jeugd heeft de toekomst' is hier dan ook zeer van toepassing.

Bedrijven en onderwijsinstellingen moeten beter samenwerken en meer investeren in Technische opleidingen om de jeugd op te leiden voor technische beroepen. Dit is juist op dit moment hard nodig voor de energietransitie, waar we onvermijdelijk mee te maken krijgen de komende jaren. Het is immers beter om eigen kennis en arbeidskrachten in huis te hebben, dan dit noodgedwongen uit het buitenland te moeten halen.
Een motie van mij over dit onderwerp is onlangs nog aangenomen. Zie hier.

De gevaarlijke kruising De Savornin Lohmanlaan/Daal en Bergselaan wordt opnieuw ingericht, nadat Daniëlle Koster en ik vragen hadden gesteld over hoe het mogelijk is dat daar zoveel ongelukken plaatsvinden..
Het is mooi weer dus ik ga er even een kijkje nemen.

Donderdag
Vandaag neem ik deel aan maar liefst twee bewonersbijeenkomsten.
De eerste is in het gebouw van Hofstad Mavo Havo, waar bewoners van huizen rond het De Savornin Lohmanplein bijeen zijn gekomen om zich te buigen over de toekomst, wanneer de autobedrijven daar, naar verwachting over 5 jaar, gaan verdwijnen.

In de Archipelbuurt schuif ik aan bij de reguliere bewonersvergadering, waar ik welkom word geheten door de voorzitter Robert van Moorsel als iemand die 'schitterde' tijdens de laatste bewonersbijeenkomst. Toch leuk om te horen, nietwaar?

Zie hier mijn eerder verslag daarvan.

Tijdens de bewonersbijeenkomst uit men terecht zorgen over de luchtkwaliteit in de Archipelbuurt, waar dagelijks nog duizenden auto's door heen worden geperst op weg van en naar de A12 en A4.
Voor de wijk Archipel -Willemspark staan er de komende periode belangrijke Raadsbesluiten op de agenda, die gaan over de vervanging van de tramrails op de Scheveningseweg en over nieuwe regels omtrent woningsplitisingen.

Vrijdag
Vandaag ben ik aanwezig bij de evaluatie van de afspraken die wij met 23 gemeenten hebben binnen de metropoolregio Rotterdam Den Haag.
Voor mij is dit samenwerkingsverband van groot belang voor de aanpak van het vervoer in Den Haag en de regio eromheen.
Ik beklaag mij er echter al jaren over dat wij als gemeenteraad geen bevoegdheden in de Metropoolregio hebben. Ook zijn de procedures niet altijd helder en worden er zeer regelmatig onder grote tijdsdruk beslissingen doorheen gejast.
Het democratisch gehalte is dan ook ver te zoeken en dit is terug te lezen in de evaluatie. Er zijn aanbevelingen om dit te verbeteren, maar de eerste reactie van het bestuur van de Metropoolregio biedt niet de indruk dat we een uitvoering hiervan ook daadwerkelijk kunnen verwachten. Gelukkig mogen we als gemeenteraad een 'zienswijze' indienen naar aanleiding van de reactie en ik zal daar eens goed voor gaan zitten...

Zaterdag
Deze ochtend ben ik te gast bij een bijeenkomst van CDA Zuid-Holland, die gaat over het thema dementie.
Ik leg uit dat het verstandig is als je als gemeente voldoende reserves hebt en dat je ook geld moet reserveren voor innovatie. Er is nog veel te behalen om mensen met dementie zo lang mogelijk de regie over hun eigen leven te behouden.

Mona Keijzer benadrukt nog eens dat we ons er van bewust moeten zijn dat we de komende jaren een verdubbeling krijgen van het aantal patiënten en dat we hiervoor voldoende geld beschikbaar moeten houden en dat gemeentes zich hiervan bewust moeten zijn en hun beleid daar op moeten aanpassen.

In de middag gaan we los bij het Geluid van Loosduinen!

Zondag
Max wint de GP van Maleisië!!