26 januari 2017

Debat over ontwikkelingen OCC Spuikwartier

Vanavond spreekt de Haagse gemeenteraad over het Onderwijs en Cultuurcentrum (OCC) in het Spuikwartier. Onlangs werd het definitieve ontwerp gepresenteerd en werd ook bekend dat het project vertraging heeft opgelopen en de bouwer meer geld van de gemeente wil.

Het CDA Den Haag steunt de komst van het OCC en de opknapbeurt van het Spuikwartier nog steeds. CDA-raadslid Michel Rogier: ‘’De instellingen die straks gebruik maken van het Onderwijs en Cultuurcentrum zijn enthousiast over hun ruimtes en de mogelijkheden straks. Het zijn stuk voor stuk instellingen van wereldfaam en zij hebben terecht hoge eisen gesteld aan de oefen- en concertzalen.’’ Rogier is erg te spreken dat er door de tal van mogelijkheden in het gebouw er divers geprogrammeerd kan worden. Dit was voor het CDA een harde voorwaarden. ‘’Van klassieke muziek- en ballet voorstellingen tot aan grote popconcerten. Na het verdwijnen van de Houtrusthallen en de Statenhal, is dit dé kans om voor Den Haag weer een grote popzaal terug te krijgen. Het is goed te horen dat programmeurs zoals MOJO meedenken met het ontwerp. De omvang van de zaal is te vergelijken met de Doelen en de Melkweg, maar dan in onze eigen stad!’’

Uiterlijke kenmerken
Dankzij een motie van Rogier mocht de welstandscommissie meebeslissen en heeft het gebouw nu veel meer kwaliteit dan het eerste voorstel. Het past mooier in de omgeving. Ook tijdens de bouw zal de Welstand een vinger aan de pols houden. Rogier: ‘’Dit gebouw en de opgeknapte omgeving trekken bezoekers naar een levendig centrum, brengt onze stad een economische impuls en geeft alle Hagenaars en Hagenezen een prachtig podium met voor ieder wat wils.’’

Zorgen financiën
Rogier maakt zich echter wel herhaaldelijk zorgen over de financiële kant van de plannen. ‘’De wethouder beloofde een kwalitatief beter gebouw voor minder geld dan het eerste voorstel, het Spuiforum. Nu de kwaliteit van het huidige plan volgens de Welstandscommissie onvoldoende bleek en de bouwer voor hetzelfde ontwerp extra geld wil hebben, lijkt het gebouw linksom of rechtsom duurder te worden. Wij zijn erg benieuwd hoe de wethouder deze tegenslagen gaat oplossen. Wij willen dat de wethouder de gemeenteraad haarfijn op de hoogte houdt en zullen kritisch blijven meekijken,’’ aldus Rogier.