03 september 2015

Debat sluiting Aloysius College

Vanochtend debatteerde de Haagse gemeenteraad over de sluiting van het Aloysius College (AC). In december van vorig jaar kondigde de het schoolbestuur van de Haagse school nog aan een doorstart te maken maar vlak voor de zomer kwam de onderwijsinspectie met een vernietigend oordeel over de kwaliteit op de school en gaf ook het schoolbestuur aan geen andere optie te zien dan per 1 januari 2016 te sluiten.

CDA-fractievoorzitter Daniëlle Koster was vanochtend in het debat over het AC erg kritisch over de rol van wethouder Van Engelshoven. Volgens Koster heeft zij zich te formeel opgesteld in het drama rond het AC: ‘’De wethouder faalde erin de regie te pakken en daadkrachtig op te treden.’’

Koster vraagt zich af hoe het kan dat de Onderwijsinspectie in mei 2014 al grote zorgen had over de onderwijskwaliteit van het AC, en de school, onder toeziend oog van de wethouder, toch plannen voor een doorstart kon maken. Volgens Koster had de zorgelijke financiële situatie gecombineerd met de grote zorgen over de kwaliteit alle alarmbellen moeten doen rinkelen bij de wethouder. ‘’De wethouder had toen al moeten inzien en duidelijk maken dat het AC zo niet verder kon’’, aldus Koster. ‘’Ik wil weten van de wethouder wanneer zij op de hoogte was van de problemen met de kwaliteit en waarom zij hierover niet aan de bel heeft getrokken en eerder actie heeft ondernomen.’’ Koster stelt dat wanneer de wethouder zich minder had verschuilt achter haar gebrek aan bevoegdheden, maar proactief had opgetreden het AC veel minder lang had doorgemodderd. De onzekerheid waarmee leerlingen, ouders en leraren het afgelopen jaar, en nu plots weer, worden geconfronteerd was onnodig geweest.

Toekomst leerlingen centraal
De toekomst van de leerlingen staat wat het CDA betreft centraal. Koster vraagt de wethouder wat er gebeurt met de leerlingen van het AC. Met name voor de eindexamenleerlingen is het belangrijk dat zij hun schooljaar af kunnen maken op het AC. Maar ook voor de kinderen van de Gifted Education afdeling is het belangrijk dat ze bij elkaar blijven. De wethouder zegde in het debat toe zo snel mogelijk te komen met een plan voor alle leerlingen van het AC, waarbij er speciale aandacht is voor eindexamenleerlingen en de leerlingen van de afdeling Gifted Education.

Koster vroeg ook of er extra ondersteuning komt voor de leerlingen van het AC die achterlopen omdat zij jarenlang onderwijs van onvoldoende kwaliteit hebben gehad en of de scholen die leerlingen van het AC overnemen financieel worden ondersteund. De wethouder gaf aan dat zij hierop terug komt in het plan van aanpak dat uiterlijk 1 oktober klaar moet zijn. Het CDA ziet reikhalzend uit naar dit plan dat een oplossing moet bieden aan de forse uitdagingen die gemoeid gaan met de sluiting van het AC.