23 november 2016

Debat uitstel OCC Spuikwartier

Omdat de Welstandscommissie het ontwerp voor het onderwijs- en cultuurcentrum op het Spuiplein heeft afgekeurd loopt de bouw grote vertraging op. Deze ochtend debatteerde de commissie Ruimte over de kwestie.

CDA-raadslid Michel Rogier benadrukt dat er wat het CDA betreft niet mag worden getornd aan de kwaliteit van het gebouw: ‘’Juist om de kwaliteit te waarborgen diende het CDA een motie in die een goedkeuring van de Welstandcommissie als harde eis opnam. Wij willen geen piepschuim gebouw dat niet past in de omgeving en bij de volgende generatie weer aan vervanging toe. Nu blijkt dat die kwaliteit niet kan worden behaald gaan wij ervan uit dat de bouwer dusdanige aanpassingen gaat maken aan haar plan waardoor de het gebouw wel gaat voldoen aan de eisen van de Welstand.’’ Eventuele extra kosten om aan die kwaliteitseisen te voldoen zijn voor de bouwer vindt Rogier. ‘’Het kan en mag niet zo zijn dat een bouwer belooft voor een bepaald bedrag een gebouw met een programma van eisen neer te zetten en nu blijkt dat de bouwer niet kan voldoen aan de eisen, de bouwer meer geld aan de gemeente gaat vragen. Het CDA wil voor het afgesproken bedrag het afgesproken gebouw die voldoet aan de afgesproken kwaliteitseisen. Ik zal er op toezien dat afspraken worden nagekomen.’’

Ook vraagt Rogier zich af wat de gevolgen zijn van het uitstel van minimaal een half jaar voor de instellingen die in het OCC zouden trekken en de gemeente. ‘’Ik kan mij voorstellen dat de instellingen in de problemen komen nu hun gebouw niet op de afgesproken tijd af is. Ook voor de gemeente kan uitstel tot financieel verlies leiden: het Zuiderstrandtheater zal langer open moeten blijven en de bouwgrond komt later ter beschikking. Ik vraag de wethouder inzichtelijk te maken wat de gevolgen zijn voor zowel de instellingen als voor de gemeente en wie in de plannen van de wethouder voor eventuele financiële gevolgen gaat opdraaien,’’ aldus Rogier. Op aandringen van de commissie komt de wethouder eind december met een nieuwe brief waarin hij op deze vragen van Rogier antwoord geeft.