10 maart 2015

Definitief geen happy end voor massagesalons

Burgemeester van Aartsen gaat naar voorstel van het CDA Den Haag het beleid voor massagesalons verder aanscherpen. Salons waar wordt geconstateerd dat er sprake is van illegale prostitutie worden, zoals de lokale CDA-fractie voorstelde, direct voor onbepaalde tijd gesloten. Van Aartsen zegde deze ‘One strike you’re out’-maatregel al eerder toe en lichtte afgelopen week in een brief aan de gemeenteraad toe hoe hij concreet invulling gaat geven aan de oproep.

Onlangs bleek dat in 21 van de 24 gecontroleerde Chinese massagesalons in Den Haag seksuele handelingen worden aangeboden met vrouwen die al dan niet onder dwang werken. ‘’Dit benadrukt eens te meer hoe groot het probleem is en dat een nog hardere aanpak nodig is. Salons waar strafbare feiten worden geconstateerd moeten direct worden gesloten.’’, aldus CDA-fractievoorzitter Daniëlle Koster, die opgelucht is dat de burgemeester komt met concrete voorstellen om harder op te treden tegen de massagesalons.

Tot nu toe werden massagesalons die de prostitutiewet overtraden alleen tijdelijk gesloten. Koster: ‘’Een keer is teveel. Wat het CDA betreft moeten massagesalons waar seksuele handelingen worden verricht tegen geld direct hun deuren sluiten.’’ De lokale partij is dan ook zeer tevreden dat de burgemeester massagesalons nu direct gaat sluiten na een overtreding.  Ook is het stadsbestuur voornemens de bestemmingsplannen voor de gebieden rond de Rijswijkseweg en Wagenstraat zo aan te passen dat er geen nieuwe salons bij kunnen komen, zo is in de brief te lezen.