13 oktober 2015

Den Haag biedt opvang aan 600 vluchtelingen

Het CDA is tevreden dat Den Haag haar verantwoordelijkheid neemt en er tot 600 vluchtelingen tijdelijk worden opgevangen in het voormalige ministerie van Sociale Zaken in Bezuidenhout. Het gaat om sobere noodopvang tot 1 januari 2016. Na 1 januari zal het voormalige ministerie worden klaargemaakt voor permanente bewoning van een deel van de ruim 2000 statushouders die de gemeente gaat huisvesten het komende jaar.

CDA-fractievoorzitter Daniëlle Koster: ‘’Den Haag als stad van vrede en recht kan niet de andere kant op  kijken en niets doen aan de noodsituatie waarin een groeiende groep vluchtelingen in ons land verkeerd. Den Haag neemt nu haar verantwoordelijkheid.’’ Voor het CDA is het zeer belangrijk dat bewoners betrokken worden bij de verdere invulling van de opvang. ‘’Er is al besloten over de locatie omdat dit met spoed moest gebeuren. Het is daardoor des te belangrijk dat de gemeente op korte termijn uitgebreid met bewoners van Bezuidenhout en de 2 andere locaties in gesprek gaat om te luisteren naar hun bezwaren en angsten en vervolgens de nodige maatregelen treft om eventuele overlast op het gebied van veiligheid en leefbaarheid voor de bewoners zo veel als mogelijk te verkleinen. Dit geldt ook voor eventuele volgende locaties’’, aldus Koster.

Houding van het Rijk
Het CDA Den Haag is duidelijk kritisch op de lakse houding van de rijksoverheid. Koster: ‘’Het is belachelijk dat het Rijk zo wordt overvallen door de vluchtelingen-problematiek. Al maanden geleden had met de voorbereidingen voor noodopvang begonnen kunnen worden. Nu rijden bussen met vluchtelingen door het land en moeten gemeenten last-minute oplossingen bieden. Het Rijk moet de regie nemen!’’ Ook eist Koster dat het Rijk zich met Den Haag wel aan haar afspraken houdt.

Permanente opvang
De lokale CDA-fractie vindt het goed dat Den Haag zich verder in haar beleid voornamelijk richt op de vluchtelingen met een verblijfsstatus. Koster: ‘’Door niet alleen een bed aan te bieden maar juist de focus te leggen op het vinden van geschikte permanente huisvesting en het maken van beleid rondom taal en scholing biedt je de statushouders perspectieven en een toekomst in onze stad.’’

Vrijwilligers
Koster is enorm trots op de inwoners van de stad die hun steentje bijdragen en geweldige initiatieven opzetten om de vluchtelingen te helpen. ‘’Ook dat is Haagse kracht.’’