28 oktober 2016

Den Haag krijgt studentencentrum

Den Haag krijgt een gezamenlijk ruimte voor studentenorganisaties. CDA-raadslid Michel Rogier vroeg dit in 2014 via een motie aan het college en zijn voorstel kreeg steun van een meerderheid van de gemeenteraad. Met de komst van het student centre wordt Rogier’s verzoek voor gezamenlijke huisvesting voor studentenorganisaties door het college ingewilligd.

Rogier: ‘’Ik ben zeer blij dat dit studentencentrum er komt. Het CDA heeft al meerdere malen van de diverse studieverenigingen en de studentenvakbond gehoord dat zij behoefte hebben aan ruimte met een baliefunctie. Andere studentensteden bieden ook plekken waar studentenorganisaties en losse besturen hun activiteiten kunnen uitvoeren. Het is volgens het CDA belangrijk dat studenten in Den Haag zich ook naast hun studie kunnen ontplooien door een vrijwillige bestuursperiode of actief lidmaatschap van een studentenorganisatie. Vaak doen de studentenorganisaties naast studie-gerelateerde activiteiten ook maatschappelijke activiteiten.’’ In het student centre kunnen studentenorganisaties een eigen ruimte krijgen en gebruik maken van vergaderfaciliteiten. ‘’Doordat het gebouw de besturen van diverse studieverenigingen en studentenorganisaties gezamenlijk huisvest worden ook de onderlinge contacten verbetert en is er mogelijkheid om kennis uit te wisselen,’’ aldus Rogier.

Studenten
Het CDA vindt het belangrijk dat studenten in Den Haag goed worden gefaciliteerd. Rogier: ‘’Het stadsbestuur waarvan het CDA deel uitmaakt wil Den Haag verjongen en aantrekkelijk maken voor studenten. Dat proberen we te doen via voldoende studentenwoningen, goede onderwijsinstellingen en leuke horeca, festivals en levendigheid maar ook door studenten op deze manier te ondersteunen hun activiteiten uit te voeren.’’

Student centre
Het college trekt 2 miljoen euro uit om het studentencentrum in samenwerking met de universiteit van Leiden re realiseren. De locatie zal een combinatie worden van studieplekken voor studenten, vergaderruimtes en ruimtes die het thuishonk worden verschillende studentenorganisaties. Het centrum zal ook worden opengesteld voor studenten en organisaties van andere Haagse hoger onderwijsinstellingen. Waar het centrum gaat komen is nog niet bekend.