Door CDA gevraagde onderzoek naar popwaarde toont positief resultaat
CDA-er en ras-Hagenees Michel Rogier is zeer blij met de uitkomsten van het door hem verzochte onderzoek naar de economische waarde van de popcultuur in Den Haag. Rogier: ‘’Zoals ik al verwachtte is deze waarde niet gering!’’
Uit het onderzoek blijkt dat de diverse popfestivals, -concerten en -optredens in 2016 maar liefst 3,6 miljoen bezoekers hebben getrokken, die samen 51 miljoen euro uitgaven. Er waren in 2016 55 popmuziekfestivals. Daarbij waren er 25 podia en 49 horecabedrijven waar regelmatig liveoptredens van bands en dj’s plaatsvonden. Diverse popcentra, de Koninklijk Horeca Nederland, veel grote en kleine popcentra, cafés en strandclubs werkten mee aan het onderzoek.
Het CDA vroeg in april 2016 naar een onderzoek om naast de culturele ook de economische waarde van de Haagse popcultuur in kaart te brengen omdat de CDA-fractie zelf stelde dat deze waarde groot is en werd onderschat door de gemeente. Rogier: ‘’Nu ook officieel blijkt dat de popcultuur bijdraagt aan de Haagse economie en werkgelegenheid hoop ik dat het stadsbestuur zich extra inzet voor het behoud van de popscene en blijft investeren. Zodat onze stad, de stad van Anouk, de Golden Earring, Di-Rect, Parkpop, Zeeheldenfestival, Schollepop, Kaderock, Night at the Park en het popdistrict ook in de toekomst popstad nummer 1 blijft!’’